برهان - صفحه 19

۲.امام على عليه السلامـ در دعاى روز جمعه ـ :پاكا تو! وه كه چه بزرگ است مقام تو ، و چه بلند است پايگاه تو ، و چه راستگوست برهان تو !

۳.امام على عليه السلامـ از سخنانى كه چون خواهنده اى از او خواست تا خداى متعال را برايش وصف كند ، آن را بيان فرمود ـ :و از مظاهر قدرت بى كرانه اش ، و نشانه هاى شگفت انگيز حكمتش ، و نيازمندى گوياى مخلوقات به قدرت نگه دارنده اش ، به ما آن نشان داد كه لاجرم ، حجّت خداوندى را تمام مى كند و ما را به شناخت او ، ره نمون مى شود . پس بدايعى كه آثار صُنع او و نشانه هاى حكمتش پديد آورده اند ، آشكار است ، و آنچه آفريده ، حجّت او و دليل و راه نماى به سوى اوست . اگر مخلوقى خاموش [و بى زبان] باشد ، تدبير كردن آن ، خود ، حجّت گوياى اوست و دليل بر آفريننده اش .

۴.امام على عليه السلام :سپاس ، خدايى را كه با آفرينش خود ، براى آفريدگانش آشكار گشته و با حجّت خويش ، در دل هاى آنان ، نمودار است ... . اسرار پنهان ، براى بينشوَرانْ هويدا شده و شاه راه حق ، براى گام زنندگان در آن ، روشن گرديده و قيامت ، پرده از رُخسارش بركشيده شده ، و نشانه هاى آن براى نشانه شناسان ، نمايان شده است .

۵.امام على عليه السلامـ در بيان حجّت آورى خداوند سبحان براى انكار كنندگان دين و كتاب او ـ :خداوند سبحان ، براى آنانْ استدلال كرد ، و حجّت روشن و دليل آشكار آورد و از وجود خودشان ، و از عالم بيرون ، و از آسمان ها و زمين ، با مشاهدات عينى و دلايل برهان ، برايشان اقامه برهان كرد و در قرآن ، برايشان توضيحاتى آورد . همه اينها ، دليلى است بر وجود سازنده اَزَلى و مدبّر فرزانه و آفريننده دانا .

۶.امام زين العابدين عليه السلامـ از دعاى ايشان بعد از نماز عصر ـ :اعتماد به تو را
وسيله اى براى تحقّق بخشيدن وعده ات ... و راه نمايى جستن از برهان نشانه هايت ، قرار داده ام .

صفحه از 104