برهان - صفحه 27

1 / 3

پايه دعوت به نبوّت

قرآن

«و آن گاه كه [يهوديان] گفتند : «خدا ، چيزى را بر بشرى نازل نكرده است» ، بزرگى خدا را ـ چنان كه بايد ـ نشناختند . بگو : «چه كسى آن كتابى را كه موسى آورده ، نازل كرده است ؛ [همان كتابى را] كه براى مردم ، روشنايى و ره نمود است و آن را به صورت طومارها در مى آوريد ؟!» . [آنچه را] از آن [مى خواهيد] آشكار و بسيارى را پنهان مى كنيد ، در صورتى كه چيزى را كه نه شما مى دانستيد و نه پدرانتان ، [به وسيله آن] به شما آموخته شد . بگو : «خدا [همه را فرستاده] » . آن گاه بگذار تا در ژرفاى [باطل] خود ، به بازى سرگرم شوند» .

«بگو : اگر خدا مى خواست ، آن را بر شما نمى خواندم ، و خدا هم شما را به آن ، آگاه نمى گردانيد . قطعا پيش از [آوردن] آن ، روزگارى در ميان شما به سر برده ام [كه درس نخوانده و خط ننوشته ام و ادّعايى نداشته ام و به ناگاه ، اين كتاب ، بر زبانم جارى شده است] . پس آيا نمى انديشيد؟ » .

حديث

۱۴.الطرائف فى معرفة مذاهب الطوائفـ به نقل از ابو رافع ـ :امير مؤمنان عليه السلام مرا به حضور طلبيد و ابو موسى اشعرى را [براى حكميت] فرستاد و به او فرمود : «بر اساس كتاب خدا ، داورى كن و از آن ، فراتر مرو» . چون ابو موسى رفت ، امام عليه السلام فرمود : «مى بينم كه فريب خورده است» .
من گفتم : اى امير مؤمنان! شما كه مى دانى فريبش مى دهند . پس چرا او را فرستادى؟
فرمود : «پسرم! اگر خدا با خلقش به علم خود عمل مى كرد ، پيامبران را به عنوان حجّت بر آنان نمى فرستاد» .

۱۵.امام على عليه السلام :اى مردم! تا كى شما را موعظه كنند و پند نگيريد؟ چه بسيار كه اندرز دهندگان ، شما را اندرز دادند و هشدار دهندگان ، هشدارتان دادند و باز دارندگان ، بازتان داشتند و دانشمندان ، به شما ابلاغ كردند و پيامبران و فرستادگان [الهى] ، شما را به راه نجات ، ره نمون شدند و حجّت را بر شما تمام نمودند و راه راست را برايتان ، روشن ساختند . پس ، در عمل كردن بكوشيد .

صفحه از 104