برهان - صفحه 49

۵۰.امام على عليه السلام :براى خداوند ـ تبارك و تعالى ـ در زمينش ، حجّتى و حكمتى رساتر از كتابش نيست .

۵۱.امام زين العابدين عليه السلام :خداوند ، شما را بيهوده نيافريده و بى هدف ، رهايتان نكرده است . خودش را به شما شناسانده و پيامبرش را سوى شما فرستاده و كتابش را بر شما نازل كرده كه حلال و حرامش ، و حجّت ها و مَثَل هايش در آن است . پس ، از خدا پروا كنيد ؛ زيرا پروردگارتان ، براى شما حجّت آورده و فرموده است : «آيا براى او دو چشم ، قرار نداديم ، و يك زبان و دو لب ؟ و دو راه [نيك و بد] را به او نشان داديم» . اين ، حجّتى بر شماست .

۵۲.امام رضا عليه السلامـ در توصيف قرآن ـ :آن ، ريسمانِ محكم خدا و دستاويز استوار و راه برتر اوست كه به بهشت مى كشانَد و از آتش [دوزخ ]مى رهانَد و با گذر زمان ها ، كهنه نمى شود و [بر اثر تكرار] بر زبان ها ، تباه [و بى رونق ]نمى گردد ؛ چرا كه قرآن ، براى زمانى خاص قرار داده نشده است ؛ بلكه راه نماى برهان و حجّتى براى همه مردمان در نظر گرفته شده است . باطل ، از پيش رو و از پشتِ سرش ، بدان راه نمى يابد . فرود آمده از سوى فرزانه اى ستوده است .

ج ـ برهان ناميده شدن تورات

۵۳.الكافىـ به نقل از على بن عيسى كه سند حديث را به يكى از اهل بيت عليهم السلام رسانده است ـ :خداوند ـ تبارك و تعالى ـ در مناجاتش با موسى عليه السلام به او چنين گفت : «اى موسى ! ... در ميان بنى اسرائيل ، بر اساس آنچه بر تو نازل كرده ام ، حكم كن ؛ چرا كه تورات را به صورت حكمى آشكار و برهانى نورانى و روشن ، نازل كرده ام» .

صفحه از 104