برهان - صفحه 53

حديث

۵۷.امام باقر عليه السلامـ در باره اين سخن خداى متعال :«تا دليلى روشن برايشان بيايد»ـ :دليل روشن ، محمّد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله است .

ج ـ حجّت ناميده شدن پيامبر صلى الله عليه و آله

۵۸.امام على عليه السلام :گواهى مى دهم كه محمّد ، بنده و فرستاده اوست . او را با كتابش ، به عنوان حجّتى بر بندگانش فرستاد . هر كه از او فرمان بَرَد ، از خدا فرمان بُرده است ، و هر كه نافرمانى اش كند ، خدا را نافرمانى كرده است . سلام و درود فراوان خدا بر او و خاندانش باد ؛ او كه پيشواى راه راست و پيامبرِ برگزيده[ ى خدا] است !

۵۹.امام على عليه السلام :گواهى مى دهم كه محمّد ، بنده او و فرستاده برگزيده و امينِ پسنديده اوست . او را با حجّت هاى لازم [و قانع كننده] و پيروزى آشكار ، و [براى] روشن ساختن راه فرستاد ، و او پيام خداوند را آشكارا ابلاغ كرد و با راه نمايى كردن مردم ، آنان را به راه راستْ كشاند .

۶۰.امام على عليه السلام :گواهى مى دهم كه محمّد ، بنده و فرستاده اوست . او را با دينِ بلندآوازه و نشانه برگزيده و كتاب نوشته و نور درخشان و پرتو تابان و فرمان آشكار فرستاد تا شُبهات را بزُدايد و با دلايل روشن ، احتجاج كند و با آيات ، هشدار دهد و به وسيله كيفرها[يى كه بر سر گذشتگانِ كفرپيشه آمد] ، بترساند .

۶۱.امام على عليه السلامـ در توصيف پيامبر صلى الله عليه و آله ـ :آنچه را پروردگارش به او دستور داد ، آشكارا ابلاغ نمود و پيامى را كه بر دوش او نهاد ، [به مردم ]رساند ، تا اين كه دعوت به
يكتاپرستى اش را علنى نمود و اقرار به يگانگى و بى شريك بودن خدا را در ميان مردمان ، آشكار ساخت تا جايى كه يگانگى براى خداوند ، خالص گشت و ربوبيّت ، منحصر به او شد و خداوند به وسيله توحيد ، حجّتِ او را پيروز گردانيد و به واسطه اسلام ، درجه اش را بالا بُرد .

صفحه از 104