برهان - صفحه 6

فرق ميان «برهان» و «دليل»

ابو هلال عسكرى ، در بيان فرق ميان برهان و دليل ، مى گويد :
الفَرقُ بَينَ البُرهانِ وَالدَّليلِ : البُرهانُ : الحُجَّةُ القاطِعَةُ المُفيدَةُ لِلعِلمِ ، وَ أَمّا ما يُفيدُ الظَّنَّ فَهُوَ الدَّليلُ .۱
تفاوت ميان برهان و دليل ، اين است كه برهان ، به معناى حجّت قاطع و مفيد براى علم است ؛ امّا آنچه براى ظن ، مفيد باشد ، دليل است .
بارى ! ريشه واژه «برهان» هر چه باشد ، ترديدى نيست كه اين واژه از نظر واژه شناسان ، به معناى دليلى است كه به روشنى و با قاطعيّت بتواند مدّعا را اثبات نمايد ؛ ۲ امّا به تدريج از معناى اصلى خود ، فاصله گرفته و در اصطلاح منطق ، به نوع خاصّى از استدلال ، اطلاق شده است . ۳

برهان ، در قرآن و حديث

در قرآن و حديث ، «برهان» در معناى لغوى خود ، يعنى دليل واضح و روشن و مفيدِ براى علم ، اطلاق شده است .
اين واژه در قرآن ، هفت بار به صورت مفرد ۴ و يك بار به صورت تثنيه آمده است . ۵

1.معجم الفروق اللغوية : ص ۹۷ .

2.ر . ك : ترتيب كتاب العين : ص ۸۰ ، لسان العرب : ج ۱۳ ص ۵۱ مادّه «برهن» ، الصحاح : ج ۵ ص ۲۰۷۸ مادّه «برهن» ، تاج العروس : ج ۱۸ ص ۵۵ مادّه «برهن» ، المصباح المنير : ص ۴۶ و... .

3.براى آشنايى با معناى اصطلاحى برهان ، ر . ك : دائرة المعارف بزرگ اسلامى و دانش نامه جهان اسلام : ذيل واژه «برهان» .

4.بقره : آيه ۱۱۱ ، نساء : آيه ۱۷۴ ، يوسف : آيه ۲۴ ، انبيا : آيه ۲۴ ، مؤمنون : آيه ۱۱۷ ، نمل : آيه ۶۴ و قصص : آيه ۷۵ .

5.قصص : آيه ۳۲ .

صفحه از 104