برهان - صفحه 61

د ـ سلطان ناميده شدن معجزه

«اهل كتاب ، از تو مى خواهند كه كتابى را از آسمان [ يكباره ] بر آنان ، فرود آورى . البتّه از موسى ، بزرگ تر از اين را خواستند و گفتند : «خدا را ، آشكارا به ما بنماى» . پس به سزاى ظلمشان ، صاعقه آنان را فرو گرفت . سپس ، بعد از آن كه دلايل آشكار برايشان آمد ، گوساله را [ به پرستش ]گرفتند ، و ما از آن هم در گذشتيم و به موسى ، برهانى (معجزه اى) روشن ، عطا كرديم» .

«و به يقين ، پيش از آنان ، قوم فرعون را آزموديم ، و فرستاده اى بزرگوار ، برايشان آمد كه [ به آنان گفت] : بندگان خدا را به من بسپاريد ؛ زيرا من براى شما ، فرستاده اى امينم ؛ و بر خدا برترى مجوييد كه من براى شما ، حجّتى (معجزه اى) آشكار آورده ام» .

3 / 4

خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله

۷۰.امام صادق عليه السلام :ما بر هر آن كه در زيرِ آسمان و روى زمين است ، حجّتى رسا هستيم .

۷۱.امام على عليه السلام :خدايا ! ناگزير ، براى تو در زمينت ، حجّت هايى لازم است ؛ حجّتى از پىِ حجّتى بر آفريدگانت ، كه ايشان را به دين تو ، راه نمايى كنند و علم تو را به آنان بياموزند تا پيروان اولياى تو ، پراكنده نشوند .

۷۲.امام على عليه السلام :شما از عهده حقوقى كه خداوند براى خويش بر شما واجب كرده و وظايفى كه برايتان مشخّص كرده است ، بيرون آييد من هم روز قيامت ، براى شما شهادت مى دهم و از شما ، دفاع مى كنم .

۷۳.امام على عليه السلامـ در نكوهش ياران نافرمانش ـ :من كتاب [خدا] را به شما آموختم و
برايتان ، دليل آوردم ( / باب احتجاج و استدلال را به روى شما گشودم) و آنچه را نمى شناختيد ، به شما شناساندم و آنچه را كه از دهانتان بيرون مى افكنديد ، به مذاق شما گوارا ساختم . اى كاش كه نابينا ، بينا مى گشت يا كه خفته ، بيدار مى شد!

صفحه از 104