برهان - صفحه 73

۹۲.امام على عليه السلام :علمِ بدون عمل ، حجّتى است براى خدا بر بنده .

۹۳.امام على عليه السلام :كسى كه به علمْ عمل نكند ، آن علم ، حجّتى عليه او و [مايه] مشقّت است .

۹۴.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :اى عالِم ! حجّتِ علم ، بر تو اقامه شده است . پس ، از خواب خود ، بيدار شو .

۹۵.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :كسى كه علمش بيشتر است ، بايد از قوى تر بودن حجّت بر خود ، بر حذر باشد .

3 / 7

راويان حديث اهل بيت عليهم السّلام

۹۶.الغيبة ، طوسىـ به نقل از اسحاق بن يعقوب ـ :از محمّد بن عثمان عَمْرى ۱ خواهش كردم تا نامه مرا ـ كه در آن ، مسائلى را كه برايم مشكل شده بود ، پرسيده بودم ، به امام [مهدى] عليه السلام برساند .
پس توقيعى (پاسخى) با دستْ خطّ مولايمان صاحب خانه عليه السلام رسيد كه [در آن آمده بود ] : « ... در مسائل جديدى كه پيش مى آيد ، به راويان حديث ما مراجعه كنيد ؛ زيرا آنان ، حجّت من بر شما هستند ، و من ، حجّت خدا بر شما هستم» .

3 / 8

نيكان

۹۷.الكافىـ به نقل از اسماعيل هاشمى ـ :از اين كه مى ديدم خانواده ام به دين ،
بى توجّهى مى كنند ، به امام صادق عليه السلام شكايت بردم . ايشان فرمود : «اى اسماعيل ! اين رفتار خانواده ات ، تو را ناراحت نكند ؛ ۲ زيرا خداوند ـ تبارك و تعالى ـ براى هر خانواده اى ، حجّتى قرار داده است كه با آن در روز قيامت ، بر خانواده او احتجاج مى كند و به آنها گفته مى شود : مگر فلانى را در ميان خود نديديد؟ آيا راه و روش او را در جمع خود ، مشاهده نكرديد؟ آيا نماز خواندن او را در ميان خود نديديد؟ آيا دين او را نديديد؟ پس چرا از او سرمشق نگرفتيد؟! . بدين ترتيب ، آن شخص در قيامت ، عليه آنان ، حجّت است» .

1.يكى از نايبان چهارگانه امام مهدى عليه السلام در زمان غيبت صغرا .

2.يعنى رفتار آنان ، به تو زيانى نمى رساند و در هر خانواده اى ، ممكن است كه چنين كسانى پيدا شوند .

صفحه از 104