برهان - صفحه 91

۱۲۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ـ تبارك و تعالى ـ فرمود : «اى پسر آدم ! ... تو با بدگمانى ات به من ، از رحمتم نوميد گشتى . پس مرا سپاس كه با روشنگرى ، مرا بر تو حجّت است ، و در برابر نافرمانى ات ، مرا بر تو راه [مؤاخذه و مجازات ]باشد .

۱۲۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در دعاى «جوشن كبير» ـ :بار خدايا ! من به نام تو ، از تو درخواست مى كنم ... اى خداوندگار تقدّس و پاكى ! اى خداوندگار حكمت و روشنگرى ! اى خداوندگار مهر و خشنودى ! اى خداوندگار حجّت و برهان !

۱۲۵.امام على عليه السلام :سپاس ، خداى را كه نمى ميرد و شگفتى هايش پايان نمى گيرد ؛ ... خدايى كه آفريدگانش را براى پرستشش آفريد و با آنچه در ايشان قرار داد ، بر طاعت خويش ، توانايشان ساخت و با حجّت ها ، راه بهانه را بر آنان بست . پس هر كه هلاك [و دوزخى] شود ، با وجود دلايل و براهين آشكار ، هلاك گشته است و آن كه نجات يابد ، به لطف او نجات يافته است و خدا را از آغاز تا پايان ، همه ، لطف و فضل است .

۱۲۶.امام على عليه السلام :نگهداشتِ نيك بختان ، مرهون ايمان است و محروم ماندن شوربختان از يارى خداوند ، بر اثر نافرمانى خودِ ايشان است ، پس از آن كه با روشنگرى ، حجّت بر آنان تمام شد ؛ زيرا چراغْ خانه حق و راه راست ، برايشان روشن گشته است .

۱۲۷.امام على عليه السلام :همانا خداوند ، آشكارا به شما هشدار داده و حجّت را بر شما تمام كرده و كارهايى را كه براى او خوشايند و ناخوشايند است ، برايتان بيان كرده است تا به آن دسته [از كارها] عمل كنيد و از اين دسته ، دورى نماييد .

۱۲۸.امام على عليه السلام :شما را به پروا كردن از آن خدايى سفارش مى كنم كه با هشدارهايش جاى عذرى باقى نگذاشته و با نشان دادن راه ، حجّت را تمام كرده است و از دشمنى كه پنهانى در سينه ها رخنه مى كند ، بر حذر داشته است .

۱۲۹.امام على عليه السلام :خداوند سبحان ، ... جاى بهانه اى براى شما نگذاشت و حجّت را بر
شما تمام كرد و پيشاپيش ، شما را [از عذاب الهى] بيم داد و از عذابى سخت كه پيش رو داريد ، هشدارتان داد . پس باقى مانده عمر خود را در يابيد [و براى آخرت خويش ، كارى بكنيد] .

صفحه از 104