بَسمَله (بسم الله الرحمن الرحیم) - صفحه 59

۶۹.امام على عليه السلام :انسان نبايد بدون بردن نام خدا ، وضو بگيرد . پيش از آن كه دست به آب بزند ، بگويد : «به نام خدا و به يارى خدا . بار خدايا! مرا از توبه كنندگان و از پاكيزه كاران قرار ده» .

۷۰.امام باقر عليه السلام :هر گاه شب [براى نماز] از خواب برخاستى ، بگو : « سپاس ، خداوند را كه روح مرا به من ، باز گردانْد تا او را سپاس و عبادت كنم ... » .
سپس مسواك بزن و وضو بگير ، و چون دستت را در آب گذاشتى ، بگو : «به نام خدا و به يارى خدا . بار خدايا ! مرا از توبه كاران و از پاكيزه كاران ، قرار ده» .
و چون وضويت را تمام كردى ، بگو : «سپاس ، خداى را كه پروردگار جهانيان است» .

۷۱.امام صادق عليه السلام :هر گاه يكى از شما وضو بگيرد و نام خدا را نبرد ، شيطان در وضوى او شريك مى شود . هنگام خوردن يا آشاميدن يا پوشيدن و هر كار ديگرى كه انجام مى دهد ، بايد نام خدا را ببرد ؛ زيرا اگر چنين نكند ، شيطان با او شريك مى شود .

3 / 5

هنگام ايستادن براى نماز

۷۲.امام باقر عليه السلام :هر گاه به نماز ايستادى ، بگو : «به نام خدا و به [يارى] خدا ، و به سوى خدا و از جانب خدا . آنچه خدا بخواهد [ ، خواهد شد] . هيچ توش و توانى نيست ، مگر به [مدد] خدا . بار خدايا ! مرا از زيارت كنندگان خانه ات و آباد كنندگان مسجدهايت قرار ده و درِ توبه ات را برايم بگشاى ، و درِ نافرمانى ات و هر نوع گناه و نافرمانى را بر من ببند . سپاس ، خداى را كه مرا از مناجات كنندگانش قرار داد . بار
خدايا ! با وجه خودت ، به من رو كن . بزرگ است ثناى تو !» . سپس نماز را با تكبير (گفتن «أللّه أكبر») آغاز كن .

صفحه از 122