بَسمَله (بسم الله الرحمن الرحیم) - صفحه 67

۸۵.مكارم الأخلاق :پيامبر صلى الله عليه و آله هنگام آشاميدن ، نخستْ نام خدا را مى گفت و يكى دو جرعه مى نوشيد . سپس ، [نوشيدن را] قطع مى كرد و خدا را سپاس مى گفت . آن گاه ، دوباره نام خدا را مى برد و در مرتبه سوم ، بيشتر مى نوشيد . سپس [نوشيدن را] قطع مى كرد و خدا را سپاس مى گفت . ايشان ، در هنگام آشاميدنش ، سه بار «بسم اللّه » و سه بار «الحمد للّه » مى گفت . آب را جرعه جرعه مى آشاميد و يكباره ، سر نمى كشيد .

۸۶.امام صادق عليه السلام :هر گاه فردى از شما خواست كه آب بنوشد ، بگويد : «به نام خدا» و سپس بياشامد . آن گاه ، قطع كند و بگويد : «سپاس ، خداى را» . سپس بياشامد و بگويد : «به نام خدا» . آن گاه ، قطع كند و بگويد : «سپاس ، خداى را» . سپس بياشامد و بگويد : «به نام خدا» . آن گاه ، قطع كند و بگويد : «سپاس ، خداى را» . [اگر چنين كند ، ]آن آب از زمانى كه در شكم او جاى مى گيرد ، تا زمانى كه دفع شود ، تسبيح [خدا ]مى گويد .

۸۷.امام صادق عليه السلام :گاه ، مردى از شما جرعه اى آب مى نوشد و خداوند ، بدان سبب ، بهشت را بر او واجب مى گرداند! ... [بدين سان كه] ظرف را بر مى دارد و بر دهانش مى گذارد و نام خدا را مى برد و آن گاه مى آشامد . سپس آن را از دهانش دور مى كند ـ با آن كه هنوز آب ميل دارد ـ و خدا را سپاس مى گويد . سپس دوباره شروع به آشاميدن مى كند و باز ، ظرف را از دهانش دور مى كند و خدا را سپاس مى گويد . آن گاه ، سه باره شروع به آشاميدن مى كند و باز ، ظرف را از دهانش دور مى كند و خدا را سپاس مى گويد . پس خداوند عز و جل به سبب اين كارش ، بهشت را بر او واجب مى گردانَد .

ر . ك : ص 283 ح 125 .

3 / 9

هنگام خوابيدن

۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه بنده در هنگام خوابيدن بگويد: «به نام خداوند بخشنده مهربان» ،
خداوند مى فرمايد : «فرشتگان من! نفَس هاى او را تا صبح ، ثواب بنويسيد» .

صفحه از 122