بَسمَله (بسم الله الرحمن الرحیم) - صفحه 87

۱۱۷.امام على عليه السلام :نام خدا ، رُفو كننده پارگى ها و دوزنده چاك ها و هموار كننده ناهموارى ها و سپرِ بدى ها و سنگر در برابر رنج هاى روزگار و شفابخشِ بيمارى هاى سينه ها و [مايه] امان در روز رستاخيز است .

۱۱۸.امـام زيـن العابديـن عليه السلام :بـه نـام خـدا كـه سخـن پناهجويـان اسـت ۱ و گفتـار حمايت خواهان .

۱۱۹.امام زين العابدين عليه السلام :از نام خدا ، كمك گرفتم و خود را در پناه نام خدا در آوردم و به نام او چنگ زدم و جز از خدا ، توفيق نمى جويم . به او توكّل كرده ام .

۱۲۰.امام زين العابدين عليه السلام :خودم و همسرم و اموالم و فرزندانم و همه آنچه را مورد توجّه من است ، و همه نعمت هايى را كه از خدا دارم ، در پناه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» در مى آورم .

۱۲۱.امام زين العابدين عليه السلام :به نام خدا كه بهترينِ نام هاست . به نام خدا كه پروردگارِ زمين و آسمان است . هر ناخوشايندى را ـ كه در رأس آنها ناخشنودىِ خود اوست ـ از خودم دور مى كنم و هر امر دوست داشتنى اى را ـ كه در رأس آنها خشنودىِ خود اوست ـ به سوى خود مى كشانم . عمر مرا به آمرزشَت ختم فرما ، اى صاحب احسان !

۱۲۲.امام عسكرى عليه السلام :خود را در پسِ پرده خدا پوشاندم ... و خودم و همسرم و فرزندانم و اموالم و هر آنچه را مورد توجّه من است ، در پناه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» قرار دادم .

1.علّامه مجلسى قدس سره مى گويد : «كلمةُ المعتصمين» ـ كه در متن عربى حديث آمده ـ ، در نسخه ها به رفع «هاء» ، ضبط شده است ، يعنى : «بُردن نام خدا ، سخن كسانى است كه به خدا پناه مى آورند و در هر كارى ، با آن آغاز مى كنند» . احتمال هم دارد كه خبر «بسم اللّه » باشد ، بدون آن كه چيزى را در تقدير بگيريم . امّا شايد جرّ آن ، ظهور بيشترى داشته باشد كه در اين صورت ، صفت اسم است .

صفحه از 122