بصیرت - صفحه 53

۷۹.امام على عليه السلام :در دنيا پارسا باش تا خداوند ، تو را به معايب آن ، بينا گرداند .

4 / 9

نصيحت پذيرى

۸۰.امام على عليه السلام :شما نصيحت شده ايد . پس نصيحت پذير باشيد . به شما بينايى داده شده است . پس ببينيد . [به راه راست ،] ارشاد شده ايد . پس راه راست در پيش گيريد .

۸۱.امام على عليه السلام :هر آينه ، به شما ، بينايى داده شده است ، اگر ببينيد ، و شنوانيده شده ايد ، اگر بشنويد ، و راه به شما نشان داده شده است ، اگر به راه آييد . ۱

۸۲.امام على عليه السلام :با راه نمايى ، بصيرت ، افزون مى شود .

4 / 10

به پيشواز رفتنِ كارها

۸۳.امام على عليه السلام :هر كه به پيشواز كارها رود ۲ ، بينا مى شود و هر كه به دنبال كارها رود ، حيران مى شود .

4 / 11

گرسنگى

۸۴.امام على عليه السلام :پيامبر صلى الله عليه و آله در شب معراج از پروردگار پاكش پرسيد و گفت : ... اى
پروردگار من ! ميراث [و ثمره ]گرسنگى چيست؟
فرمود : «حكمت ، نگاه داشتن دل ، نزديك شدن به من ، اندوه هميشگى داشتن ، كم خرج و زحمت بودن براى مردم ، حقگويى و باك نداشتن از اين كه در آسانى زندگى كند يا در سختى ... .
اى احمد! بنده ، هر گاه شكمش گرسنه باشد و زبانش را نگه دارد ، من به او حكمت مى آموزم . چنانچه كافر باشد ، حكمتش ، حجّتى بر او و وَبال او خواهد بود ، و اگر مؤمن باشد ، حكمتش براى او نور و برهان و شفا و رحمت است ، به طورى كه آنچه را نمى دانسته است ، مى داند و آنچه را نمى ديده است ، مى بيند . پس نخستين چيزى كه به او مى نمايانم ، عيب هاى خودِ اوست تا با پرداختن به آنها ، از پرداختن به عيب هاى ديگران ، باز بماند و [ديگر آن كه] دقايق و نكته هاى باريك دانش و معرفت را به او نشان مى دهم تا اين كه شيطان به او راه نيابد» .

1.يعنى آنچه مايه بينش و بصيرت شماست و آنچه بايد به گوش شما رسانيده شود ، به شما گفته شده و راه درست ، به شما نمايانده شده است . پس چشم و گوش خود را باز كنيد و راه درست را در پيش گيريد .

2.ظاهرا مقصود آن است كه انديشيدن و تدبير قبل از انجام هر كار ، موجب بصيرت و فكر كردن بعد از انجام آن موجب حيرت و سرگردانى است .

صفحه از 116