کینه 2 - صفحه 41

ج ـ بدعت گذار

۱۱۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس از بدعت گذارى روى گردانَد و انگيزه اش كينه [و نفرت ]از او به خاطر خدا باشد ، خداوند ، قلب او را از آرامش و ايمان ، آكَنْده مى سازد .

۱۱۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس از سرِ كينه [و نفرت] از صاحب بدعتى (بدعت گذار / پيرو بدعت) روى گردانَد ، خداوند ، دل او را آكنده از يقين و خشنودى مى سازد .

۱۲۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه بدعت گذارى را ديديد ، به او رو تُرش كنيد ؛ زيرا خداوند ، بدعت گذاران را دشمن مى دارد .

د ـ ستمگر

۱۲۱.امام باقر عليه السلام :امر به معروف و نهى از منكر كردن ، راه پيامبران و روش صالحان است و [وظيفه و ]فريضه بزرگى است كه به واسطه آن ، [ديگر ]فرائض بر پا مى شوند و راه ها ، ۱ امن و درآمدها ، حلال مى گردند و مظالم (حقوق و اموال به ناحق گرفته شده ديگران) ، باز گردانيده مى شوند ، زمينْ آباد مى شود ، از دشمنانْ انتقام گرفته مى شود و كارها[ى دين و دنيا] سامان مى يابد . پس با دل هايتان ، انكار كنيد و با زبان هايتان ، اظهار نماييد و بر پيشانى هايشانْ بكوبيد و در راه خدا ، از سرزنش هيچ سرزنشگرى نترسيد . اگر نصيحت پذيرفتند و به راه حق ، باز گشتند كه هيچ ؛ «زيرا راه [ نكوهش ] ، تنها بر كسانى است كه به مردم ستم مى كنند و در [ روى ]زمين ، به ناحق ، سر بر مى دارند . آنان ، عذابى دردناك [ در پيش ] خواهند داشت» ، و در غير اين صورت [ ، اگر به راه نيامدند] ، با بدن هايتان با آنان جهاد كنيد و در دلْ دشمنشان بداريد ، بى آن كه طالب قدرتى باشيد يا جوياىِ مال و ثروتى يا خواهانِ پيروز شدن به ستم ، تا اين كه به فرمان خدا ، باز گردند و راه اطاعت از او را در پيش گيرند .

1.يا : راه ها[ى دين] ، از [بدعت و] دستبرد بدعت گذاران ، در امان مى مانند .

صفحه از 68