کینه 2 - صفحه 65

د ـ برحذر بودن از كسى كه دل ، او را دشمن مى دارد

۱۵۸.امام على عليه السلام :برحذر باشيد از كسى كه دل هايتان ، او را دشمن مى دارد .

۱۵۹.امام باقر عليه السلام :چون امير مؤمنان عليه السلام به حال احتضار افتاد ، فرزندانش حسن عليه السلام و حسين عليه السلام و ابن حنفيه و فرزندان كوچك ترش را جمع كرد و به آنان ، چنين سفارش فرمود : « ... فرزندان عزيزم! دل ها [به سان ]سپاهيانى صف آرايى شده هستند . از روى محبّت به يكديگر مى نگرند و با همديگر ، نجوا مى كنند . در كين و نفرت نيز اين گونه اند . پس هر گاه شخصى را بدون داشتن سابقه نيكى نسبت به شما دوست داشتيد ، به وى اميدوار باشيد ، و هر گاه كسى را بدون آن كه پيش تر از او به شما بدى رسيده باشد ، دشمن داشتيد ، از وى بر حذر باشيد» .

۱۶۰.امام على عليه السلامـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :از كسى كه دشمنش مى دارى ، بر حذر باش ؛ زيرا نفرت تو از او ، تو را به رنجش و خشم نسبت به وى مى كشانَد . اندكىْ خشم ، براى آزردن جان و خِرد ، بسيار است . رنجش و خشم ، سينه را تنگ و قواى خِرد را ناتوان مى سازد .

6 / 4

ارزش شكيبايى در برابر كين ورزى بَدان

۱۶۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :به زودى زمانى بر مردم مى آيد كه در آن ، حكومت ، جز با كشتار و خودكامگى ، و ثروت ، جز با غصب و بخل ورزى ، و محبوبيت ، جز با كنار گذاشتن دين و پيروى از هوس ، به دست نمى آيد . پس هر كس آن زمان را در يابد و با آن كه مى تواند ثروتمند شود ، بر نادارىِ خويش شكيبايى كند و با آن كه مى تواند محبوبيت به دست آورد ، بر نفرت و كين [مردم ]شكيبايى ورزد و با آن كه مى تواند قدرت به چنگ آورد ، بر خوارى [و بر كنارى از قدرت ]شكيبايى نمايد ، خداوند ، ثواب پنجاه صدّيق از صدّيقانى كه مرا تصديق كرده اند ، به او عطا خواهد كرد .

صفحه از 68