اشک ریختن (بکاء) - صفحه 109

۱۶۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر چشمى در روز قيامت، گريان است، مگر سه چشم : چشمى كه از ترس خدا گريسته باشد ، چشمى كه از محرّمات خدا فرو هشته باشد ، و چشمى كه در راه خدا شب را نخفته باشد .

۱۶۵.امام صادق عليه السلام :هر چشمى در روز قيامت، گريان است، بجز سه چشم : چشمى كه از حرام هاى خدا پوشيده شده باشد ، چشمى كه در طاعت خدا شب را نخفته باشد ، و چشمى كه در دل شب از ترس خدا گريسته باشد .

۱۶۶.كشف الغمّةـ به نقل از يوسف بن اسباط ـ :پدرم برايم نقل كرد و گفت : به مسجد كوفه وارد شدم . ديدم جوانى با پروردگارش مناجات مى كند و در سجده اش مى گويد : «صورتم براى آفريدگارم به خاك سجده در افتاده است و اين ، حقّ اوست» .
من به طرف او رفتم . ديدم زين العابدين عليه السلام است . چون سپيده زد ، نزديكش رفتم و گفتم : اى پسر پيامبر خدا! با اين همه مقام و فضيلتى كه خداوند به شما داده است ، باز خود را چنين عذاب مى دهيد ؟
ايشان گريست و سپس فرمود : «عمرو بن عثمان ، از اسامة بن زيد برايم حديث كرد كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : در روز قيامت ، هر چشمى گريان است ، بجز چهار چشم : چشمى كه از ترس خدا گريسته باشد ، چشمى كه در راه خدا از حدقه بيرون آمده باشد ، چشمى كه از حرام هاى خدا فرو بسته شده باشد ، و چشمى كه شب را در سجده بيدار مانده باشد . خداوند به چنين چشمى بر فرشتگان ، فخر مى فروشد
و مى فرمايد : بنده ام را ببينيد . روحش نزد من است و جسمش در طاعت من . پيكرش را از بسترها دور كرده و از ترس عذاب من و به اميد رحمتم ، مرا مى خواند . گواه باشيد كه من او را آمرزيدم» .

صفحه از 262