اشک ریختن (بکاء) - صفحه 207

۳۰۷.صحيح مسلمـ به نقل از هشام بن عروه ، از پدرش ـ :نزد عايشه ، اين سخن ابن عمر ياد شد كه : ميّت با گريه خانواده اش بر او ، عذاب مى شود .
عايشه گفت : خدا رحمت كند ابو عبد الرحمان را ! چيزى شنيده؛ امّا آن را درست حفظ نكرده است . [مطلب چنين بود كه] جنازه مردى يهودى را از كنار پيامبر خدا صلى الله عليه و آله رد كردند و بر او مى گريستند . ايشان فرمود : «شما گريه مى كنيد و او عذاب مى شود» .

۳۰۸.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابن عبّاس ـ :رقيّه دختر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در گذشت . پيامبر خدا فرمود : «به سَلَف نيكمان عثمان بن مظعون ، ملحق شو» . زنان گريستند . عمر ، شروع به زدن آنها با تازيانه كرد . پيامبر صلى الله عليه و آله به عمر فرمود : «بگذار گريه كنند ، و شما زنان هم از شيونِ شيطانى بپرهيزيد» .
سپس فرمود : «هر چه از دل و چشم باشد [يعنى سوز و اشك] ، از جانب خدا و رحمت است ، و آنچه از دست و زبان باشد [يعنى مو كندن و زدن و خراشيدن صورت و سخنان غير خداپسندانه گفتن] ، از شيطان است» .
سپس پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر لبه قبر نشست و فاطمه عليهاالسلام در كنارش گريه مى كرد و پيامبر صلى الله عليه و آله دلسوزانه اشك هاى او را با جامه خود ، پاك مى كرد .

۳۰۹.سير أعلام النبلاءـ به نقل از ابن عبّاس ـ :چون ابن مظعون در گذشت... ، زنان ، شروع به گريستن كردند و عمر ، آنها را ساكت مى كرد .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «آرام باش ، اى عمر!» و سپس [خطاب به زنان] فرمود : «از
شيون هاى شيطانى بپرهيزيد . آنچه از چشم باشد ، از جانب خداست و رحمت است و آنچه از دست و زبان باشد ، از شيطان است» .

صفحه از 262