سرزمین (بلد) - صفحه 105

6 / 4

قم

۱۵۱.امام صادق عليه السلام :هر گاه فتنه ها شهرها را فرا گرفت ، به قم و اطراف و نواحى آن برويد ؛ چرا كه بلا از آن ، دور داشته شده است .

۱۵۲.امام كاظم عليه السلام :بهشت ، هشت در دارد و يكى از آنها مخصوص اهل قم است . آنان بهترين شيعيان ما در ميان ساير شهرهايند . خداوند متعال ، ولايت ما را با سرشت آنان آميخته است .

۱۵۳.بحار الأنوارـ به نقل از محمّد بن فضيل ، از عدّه اى از يارانش ـ :امام صادق عليه السلام فرمود : «بر قم ، فرشته اى گماشته شده كه بر فراز آن، بال و پر مى زند . هيچ ستمگرى قصد سوء به آن نمى دارد ، مگر اين كه خداوند ، او را مانند ذوب شدن نمك در آب ، ذوب مى كند» .
ايشان سپس به عيسى بن عبد اللّه اشاره كرد و فرمود : «سلام خدا بر اهل قم ! خدا شهرشان را از باران ، سيراب كند ! خدا بر آنان بركت نازل كند ! خدا بدى هاى آنان را به نيكى بدل كند ! آنان اهل ركوع و سجود و قيام و قعودند . آنان مردمانى فقيه و عالم و فهميده اند . آنان حديث فهم و راوى و خوش عبادت اند» .

۱۵۴.امام صادق عليه السلام :به زودى كوفه از مؤمنان (شيعيان) تهى خواهد شد و [بساط] علم در آن جمع خواهد شد ، چنان كه مار در سوراخش جمع مى شود . سپس علم در شهرى به نام قم آشكار مى گردد . اين شهر ، كانون علم و فضل مى شود ، تا آن جا كه بر روى زمين ، كسى نمى ماند كه در دين مستضعف باشد ، حتّى زنان پرده نشين .
اين [واقعه] در هنگام نزديك شدن ظهور قائمِ ما خواهد بود . خداوند ، قم و اهل آن را قائم مقام حجّت قرار مى دهد . اگر چنين نبود ، بى گمان ، زمين ، اهل خود را
فرو مى بلعيد و در روى زمين حجّتى باقى نمى ماند . علم از اين شهر به سوى شهرهاى ديگر در شرق و غرب عالم ، جارى مى گردد و بدين سان ، حجّت خدا بر بندگانش تمام مى شود ، تا جايى كه در روى زمين ، كسى باقى نمى ماند كه دين ودانش به او نرسيده باشد . آن گاه ، قائم عليه السلام ظهور مى كند و وسيله اى براى انتقام و خشم خدا نسبت به بندگان مى شود ؛ چرا كه خداوند از بندگان انتقام نمى گيرد ، مگر پس از آن كه حجّتش را انكار كنند .

صفحه از 128