سرزمین (بلد) - صفحه 43

۳۹.امام على عليه السلام :ارزش حكمران ، به آبادانى كشور است .

۴۰.امام على عليه السلامـ در عهدنامه اش به مالك اشتر ـ :براى تقويت و تحكيم آنچه امور سرزمينت را به سامان مى آورد ، و برقرار ساختن آنچه مردم پيش از تو به واسطه آن پايدار مانده اند ، با دانشمندان، فراوان گفتگو كن و با فرزانگان، بسيار به بحث بنشين .

۴۱.امام على عليه السلامـ در گفتارى ـ :خدايا ! تو مى دانى كه آنچه از ما سر زد ، نه از سر رقابت بر سر قدرت بود و نه براى به دست آوردن چيزى از متاع بى ارزش دنيا ؛ بلكه مى خواستيم نشانه هاى دين تو را باز گردانيم ، و اصلاح [و آبادانى ]را در سرزمين هاى تو پديدار سازيم تا بندگان ستم ديده ات ، امنيت و آسودگى يابند و حدود و احكام معطّل مانده ات دوباره بر پا شوند .

۴۲.امام على عليه السلامـ در عهدنامه اش به مالك اشتر ـ :من از خدا مى خواهم كه با رحمت گسترده اش و توانايى بى كرانش در بر آوردن هر خواسته اى ، من و تو را در آنچه خشنودى او در آن است ، موفّق بدارد ، در انجام دادن وظيفه ، چنان كه نزد او و خلق او آشكارا معذور باشيم ، به همراه نيك نامى در ميان بندگان، و نشانه هاى زيبا داشتن در سرزمين ها ، و تمامىِ نعمت، و افزونى كرامت ، و اين كه زندگى من و تو را به سعادت و شهادت ختم فرمايد ، كه ما به سوى او باز مى گرديم .

3 / 2

حفاظت از ثروت هاى طبيعى

۴۳.كتاب من لا يحضره الفقيه :امير مؤمنان عليه السلام از شكار كبوتر در شهرها نهى فرمود .

صفحه از 128