بلوغ - صفحه 23

۲.الكافىـ به نقل از جرّاح مدائنى ـ :از امام صادق عليه السلام فرمود : «كسانى كه مالك آنها هستيد و كسانى از خود شما كه بالغ نشده اند ، در سه هنگام بايد همان گونه كه خداى عز و جل به شما فرمان داده است ، كسب اجازه كنند ، و كسى كه بالغ شده است ، [در هر زمانى] جز با اجازه نبايد بر مادرش يا خواهرش ، يا خاله اش و يا جز اينان وارد شود ، و به او اجازه ندهيد ، تا اين كه سلام كند و سلام ، [نشانه] اطاعت از خداوند عز و جل ]در اذن ورود [است» .
امام صادق عليه السلام افزود : «بايد خادم تو ، هرگاه به سنّ بلوغ رسيد ، براى ورود در يكى از اين سه وقت ، از تو اجازه بگيرد ، اگر چه خانه اش در خانه تو باشد» .
فرمود : «پس از عشاى موسوم به عَتَمه ۱ و در صبحگاهان و در نيم روز كه جامه هاى خود را در مى آوريد ، از تو كسب اجازه كنند . خداوند عز و جل اين دستور را به خاطر خلوت داده است ؛ چرا كه اين اوقات ، اوقات غفلت و خلوت اند» .

1 / 2

بلوغ ازدواج و رشد

قرآن

«و يتيمان را بيازماييد تا وقتى به ]سنّ] زناشويى برسند . پس اگر در ايشان رشد [فكرى] يافتيد ، اموالشان را به آنان رد كنيد ، و آن را [از بيم آن كه مبادا] بزرگ شوند ، به اسراف و شتاب مخوريد ، و آن كس كه توانگر است ، بايد [از گرفتن اجرتِ سرپرستى] خوددارى ورزد ، و هر كس تهى دست است ، بايد مطابق عرف [از آن ]بخورد . پس هر گاه اموالشان را به آنان رد كرديد ، برايشان گواه بگيريد . خداوند ، براى حسابرسى كافى است» .

1.عتمه : ثلث اوّل شب پس از ناپديد شدن شفق . م .

صفحه از 56