بلوغ - صفحه 29

«او همان كسى است كه شما را از خاكى آفريد ، سپس از نطفه اى ، آن گاه از آويزكى ، و بعد شما را [در صورت ]كودكى بر مى آورد تا به اَشُدّ خود برسيد و تا سالمند شويد» .

«و انسان را به نيكى كردن به پدر و مادرش سفارش كرديم . مادرش با تحمّل رنج به او باردار شد و با تحمّل رنج ، او را به دنيا آورد ، و [دوره] باردارى او و از شير گرفتنش سى ماه است ، تا آن گاه كه به اَشُدّ خود برسد ، و به چهل سال بالغ شود ، مى گويد : پروردگارا ! بر دلم بيفكن تا نعمتى را كه به من و به پدر و مادرم ارزانى داشته اى ، سپاس گويم و كار شايسته اى انجام دهم كه آن را خوش دارى ، و فرزندانم را برايم شايسته گردان ، در حقيقت ، من به درگاه تو توبه آوردم و من از فرمان پذيرانم» .

«و امّا ديوار ، از آنِ دو پسر بچّه يتيم در آن شهر بود و زير آن ، گنجى متعلّق به آن دو بود ، و پدرشان مردى نيكوكار بود ، پس پروردگار تو خواست آن دو يتيم به اَشُدّ خود برسند و گنجينه خود را ـ كه رحمتى از جانب پروردگارت بود ـ بيرون آورند» .

«و چون به اَشُدّ خود رسيد و استوارى يافت ، به او حكمت و دانش داديم ، و اين چنين ما نيكوكاران را پاداش مى دهيم» .

حديث

۸.امام صادق عليه السلامـ در باره سخن خداوند عز و جل : (و چون به اَشُدّ خود رسيد و استوارى يافت ، به او حكمت و دانش داديم) ـ :«اَشُدّ» ، هجده سالگى است و «استوارى» ، ريش در آوردن .

۹.الخصالـ به نقل از عبد اللّه بن سنان ـ :پدرم در حالى كه من نيز حضور داشتم ، از امام صادق عليه السلام پرسيد : چه وقت يتيم مى تواند در مال خود، دخل و تصرّف كند ؟
فرمود : «زمانى كه به اشُدّ خود برسد» .
گفت : اَشُدّش چيست ؟
فرمود : «خارج شدن مَنى از او» .
من گفتم : گاهى اوقات ، پسر ، هجده ساله يا كمتر و بيشتر است؛ امّا منى از او خارج نمى شود !
فرمود : «هر گاه بالغ شود و [گناه و ثواب] بر او نوشته گردد ، دخل و تصرّفش جايز است ، مگر آن كه سفيه يا ناتوان باشد» .

صفحه از 56