بلوغ - صفحه 53

۴۷.تهذيب الأحكامـ به نقل از يزيد كُناسى ـ :به امام باقر عليه السلام گفتم : چه زمان جايز است كه پدر، بدون نظرخواهى از دخترش ، او را شوهر دهد ؟
فرمود : «هر گاه از نُه سالگى بگذرد» .
گفتم : اگر پيش از رسيدن به نُه سالگى ، پدرش او را تزويج كند و دخترش از اين كار باخبر شود و سكوت كند و آن را رد نكند ، آيا دختر چنين حقّى دارد ؟
فرمود : «خير . او حقّ رضايت و امتناع و نارضايتى در باره خودش را ندارد ، تا آن گاه كه نُه سالش كامل شود . هر گاه نُه ساله شد ، حقّ رضايت و امتناع دارد و از آن پس ، مُجاز به اينهاست ، اگر چه به مرحله زنان نرسيده باشد» .
گفتم : آيا در اين صورت كه نُه سال دارد ، امّا هنوز به مرحله زنان در قاعدگى نرسيده است ، حدود بر او اجرا مى شود و با آنها مجازات مى گردد ؟
فرمود : «آرى ، هر گاه به خانه شوهر رود و نُه سال هم داشته باشد ، دوره يتيمى او سپرى شده است و اموالش به او باز گردانيده مى شود و حدود كامل ، له يا عليه او ، اجرا مى گردد» .
گفتم : پسر هم از اين جهات ، مانند دختر است ؟
فرمود : «اى ابو خالد ! پسر ، اگر پدرش او را پيش از بلوغْ زن دهد ، پس از آن كه بالغ شد و به پانزده سالگى رسيد ، يا در صورتش يا زِهارش (شرمگاهش) مو روييد ، حقّ رد يا قبول دارد» .
گفتم : اگر پيش از آن كه بالغ شود ، زنش را به خانه او بردند و او مدّتى با آن زن، زندگى كرد و سپس بالغ شد و از آن زن خوشش نيامد و ازدواج با او را نپذيرفت ، چه ؟
فرمود : «اگر پدرش او را زن داده و او دخول كرده و از آن زن، كام گرفته و يك سال با وى به سر برده است ، پس از بلوغ ، حقّ رد يا قبول ندارد و نبايد كارى را كه پدرش كرده است ، رد كند و اين كار بر او روا نيست» .
گفتم : اگر پدرش او را زن داده و او دخول كرده؛ ولى هنوز نابالغ است ، آيا در اين صورت ، حدود بر وى اجرا مى شود ؟
فرمود : «حدّ كامل ـ كه مرد با آن مجازات مى شود ـ ، خير ؛ بلكه در حدود ، تمام آنها ، به فراخور سنّش تازيانه مى خورد ، و تا پانزده سالگى به اين ترتيب مجازات مى شود ، تا حدود خداوند در باره خلقش ، و نيز حقوق مسلمانان بر يكديگر تباه نشود» .

صفحه از 56