بلوغ - صفحه 9

دست يافت كه :
1 . در قرآن ، فرقى ميان بلوغ دختر و پسر گذاشته نشده است .
2 . در قرآن ، سنّ خاصّى براى بلوغ مطرح نشده؛ بلكه بر علائم و نشانه هاى طبيعى آن (مانند : بلوغ جنسى و رشد عقلى) تكيه شده است .
3 . كاربرد واژه «بلوغ» در قرآن ، در همه جا به يك معنا نيست؛ بلكه گاه به معناى بلوغ جنسى ، گاه به معناى بلوغ حقوقى ، و گاه به معناى بلوغ مديريتى است .
4 . در قرآن كريم، «بلوغ جنسى» تنها مبدأ يك حكم تكليفى شناخته شده و آن ، «وجوب استيذان براى ورود به اتاق استراحت پدر و مادر» است .

بلوغ ، در حديث

در احاديث اسلامى ، در باره بلوغ، دو موضوع به تفصيل ، مورد توجّه قرار گرفته است :

1 . نقش بلوغ در احكام تكليفى و وضعى

در شمارى از احاديث ، تأكيد شده كه كودك قبل از رسيدن به مرحله بلوغ ، مكلّف به انجام واجبات الهى و ترك محرّمات نيست و اگر مرتكب كار ناشايستى شد ، براى او گناهى نوشته نمى شود ، چنان كه از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده :
إنَّ الصَّبِىَّ لا يَجرى عَلَيهِ القَلَمُ حَتّى يَبلُغَ .۱
بر كودك چيزى [از تكليف و گناه و ثواب] نوشته نمى شود تا آن گاه كه بالغ شود .
بر اين اساس ، اگر كودك مرتكب گناهانى شد كه كيفر خاصّى در اسلام براى آنها مقرّر شده (مانند : دزدى) ، مجازات آن گناه بر او اجرا نمى شود ، هر چند كارهايى

1.ر . ك : ص ۴۹۸ ح ۱۳ .

صفحه از 56