بلاغت (رسايى و شيوايى گفتار) - صفحه 39

۵۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بر شما باد كم گفتن ، و مبادا شيطانْ شما را بفريبد ؛ زيرا سخن پردازى، از شِقشِقه هاى ۱ (ژاژخايى هاى) شيطان است .

۵۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، هيچ پيامبرى را نفرستاد ، مگر آن كه رسا سخن مى گفت ، و سخن پردازى ، كار شيطان است .

۵۹.مسند ابن حنبلـ به نقل از ابن عمر ـ :در روزگار پيامبر خدا صلى الله عليه و آله دو مرد سخنور ، از مشرق آمدند و ايستادند و سخن گفتند و سپس نشستند . آن گاه ثابت بن قيس ، خطيب پيامبر خدا صلى الله عليه و آله برخاست و سخن گفت و سپس نشست . مردم از سخنورى آنان به شگفت آمدند . پيامبر صلى الله عليه و آله برخاست و فرمود : «اى مردم! حرفتان را [بى هيچ پيرايه و آرايه اى و به دور از تصنّع و تكلّف ]بگوييد ؛ زيرا سخن پردازى (ژاژخايى)، كار شيطان است» .
پيامبر صلى الله عليه و آله ۲ فرمود : «برخى بيان ها ، جادويند» . ۳

1.در متن عربى حديث ، «شقاشق» (جمع شقشقه) است، چنان كه در الإصابة و كنز العمّال آمده است . شقشقه ، پوست و كيسه قرمزى است كه شتر عربى از دهانش بيرون مى آورد و آن را باد مى كند و از گوشه دهانش نمايان مى گردد . نسبت دادن سخن پردازى به شيطان ، به خاطر دروغ و باطلى است كه در آن وارد مى شود؛ امّا به نظر مى رسد كه با توجّه به عبارت «تشقيق الكلام» ـ كه در احاديث پيشين آمده بود ـ ، همان «شقائق» درست و بلكه مناسب تر باشد .م.

2.در الأدب المفرد ، «سپس پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود ...» آمده است .

3.شريف رضى قدس سره مى گويد : اين سخن، مَجاز است و مراد از آن ، اين است كه گاهى اوقات ، بيان با آراستن و زيباسازى آن و حسن معارض و مطالعش چنان دل فريب مى شود كه انسان را از حالت خشم و تندى به آرامش و نرمش مى كشاند و آتش كينه ها را فرو مى نشاند و تصميمات را لغو مى كند و سركشى را از بين مى برد ، تا جايى كه خصم كينه توز را به يار موافق و دشمن سرسخت را به دوست نزديك ، تبديل مى كند .

صفحه از 61