بلاغت (رسايى و شيوايى گفتار) - صفحه 47

۷۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند متعال فرمود : «من خلقى را آفريده ام كه زبانشان از شهد ، شيرين تر؛ امّا دل هايشان از شرنگ ، تلخ تر است . پس به خودم سوگند ياد كرده ام كه چنان فتنه اى برايشان مقدّر و مهيّا سازم كه [حتّى ]بردبار آنان را سرگردان مى گذارد! آيا به [حمايت] من غِرّه مى شوند؟! يا بر من دليرى مى كنند ؟!».

۷۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :واى بر كسانى كه دين را وسيله كسب دنيا مى كنند ، و با نرم زبانىِ خود ، در برابر مردم به لباس ميش در مى آيند ! [گفتارشان] از شهد ، شيرين تر است و دل هايشان دل گرگ است . خداى متعال مى فرمايد : «آيا اينان به من غرّه [و از من غافل] مى شوند ، يا بر من گستاخى مى كنند ؟! به عزّتم سوگند ، چنان فتنه اى بر آنان بر مى انگيزم كه بردبار و خردمندشان را سرگردان گذارد!».

۷۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند متعال به پيامبرى از پيامبرانش وحى فرمود كه : «به زودى ، خلقى از آفريدگان من مى آيند كه دنيا را با دين مى آميزند . براى مردم به لباس ميش
در مى آيند ؛ امّا دل هايشان چون دل گرگ است و از صبر زرد ، تلخ تر است ، زبانشان از انگبين ، شيرين تر ، و كردارهاى نهانشان از مردار ، گنده تر است . آيا به من غرّه مى شوند ، يا با من فريب مى ورزند ؟! يا كه بر من دليرى مى كنند ؟!
پس به عزّتم سوگند ياد مى كنم كه بر آنان فتنه اى مى فرستم كه [چونان شتر] مهار گسيخته بى جلودار ، به پيش رود تا به گوشه و كنار جهان برسد ؛ [فتنه اى] كه بردبار خردمند را در خود ، سرگردان مى گرداند . بر آنان جامه پراكندگى و تفرقه مى پوشانم و گزند يكى را بر ديگرى مى چشانم ، و از دشمنانم به وسيله دشمنانم انتقام مى گيرم» .

صفحه از 61