بلاغت (رسايى و شيوايى گفتار) - صفحه 57

5 / 3

سخن خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله

۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :به ما خانواده ، هفت امتياز داده شده كه به هيچ كس پيش از ما داده نشده و پس از ما نيز به كسى داده نخواهد شد : خوب رويى ، شيوايى ، بخشندگى ، شجاعت ، بردبارى ، دانايى ، و محبوبيت نزد زنان (/ زن دوستى) .

۹۲.امام على عليه السلامـ در پاسخ سؤال در باره قريش ـ :بنى مخزوم ، گُل هاى قريش هستند . ما سخن گفتن با مردان آنها و ازدواج با زنانشان را دوست داريم .
بنى عبد شمس ، از ديگر قريش ، دورانديش تر و پشتيبان تر براى يكديگرند ؛ امّا ما گشاده دست تر ، و در گاهِ مرگ ، جان افشان تريم . آنان پرگوترين و دغل ترين و زشت روترين اند و ما شيواترين و يك رنگ ترين و خوب روترينيم .

۹۳.امام على عليه السلام :ما اميران سخنيم . رگ و ريشه هاى سخن ، در ميان ما دويده و شاخه هاى آن ، بر سرِ ما آويخته است .

۹۴.الخصالـ به نقل از عامر شَعبى ـ :امير مؤمنان ، به بِداهه ، نُه جمله فرمود كه آن نُه جمله چشم هاى بلاغت را در آوردند ، و گوهرهاى حكمت را يتيم كردند ، و
دست هاى همه آدميان را از دست يافتن به حتّى يكى از آنها كوتاه ساختند . سه جمله از آنها در مناجات با خداست ، سه جمله در حكمت ، و سه جمله ديگر در باره ادب .
جمله هايى كه در مناجات است ، فرمود : «معبودا ! مرا همين عزّت و سرافرازى بس كه بنده تو باشم و مرا همين افتخار بس كه تو پروردگار من باشى . تو چنانى كه من دوست دارم . پس مرا چنان دار كه تو دوست دارى» .
و جمله هايى كه در حكمت است ، فرمود : «ارزش هر انسانى ، به كارى است كه آن را خوب انجام مى دهد» و «آن كه قدر خويش را شناخت ، تباه نشد» و «آدمى در زير زبانش پنهان است» .
و جمله هايى كه در باره ادب است ، فرمود : «هر كه را خواهى ، ممنون خود كن تا بر او فرمان روا شوى ، و به هر كه خواهى ، نيازمند شو تا اسيرش باشى ، و از هر كه خواهى ، بى نيازى جوى تا همتاى او گردى» .

صفحه از 61