تبليغ - صفحه 127

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد ! خودتان و كسانتان را از آتشى كه سوختِ آن ، مردم و سنگ ها هستند ، حفظ كنيد . بر آن [آتش] ، فرشتگانى خشن [و] سختگير [گمارده شده]اند . از آنچه خدا به آنان دستور داده ، سرپيچى نمى كنند و آنچه را كه بِدان مأمورند ، انجام مى دهند» .

«و در اين كتاب ، از اسماعيل ياد كن ؛ زيرا او درستْ وعده و فرستاده اى پيامبر بود ، و خاندان خود را به نماز و زكات ، فرمان مى داد ، و همواره نزد پروردگارش پسنديده بود» .

حديث

۱۶۴.صحيح البخارىـ به نقل از ابن عبّاس ـ :هنگامى كه آيه «خويشاوندان نزديكت را هشدار ده» نازل شد ، پيامبر صلى الله عليه و آله بر [ كوه ] صفا بالا رفت و خطاب به تيره هاى قريش ، ندا سر داد : «اى فرزندان فِهر ! اى فرزندان عدى !» .
آنان گِرد آمدند . حتّى آن كه نمى توانست بيايد ، فرستاده اى فرستاد تا از نزديك ، شاهد ماجرا باشد . ابو لهب و قريش آمدند . آن گاه [پيامبر صلى الله عليه و آله ] فرمود : «به نظرتان اگر به شما خبر دهم كه سپاهى در دشت مى خواهد بر شما هجوم آورد ، مرا تصديق مى كنيد ؟» .
گفتند : آرى ، ما به تجربه ، جز راستى از تو نديده ايم .
فرمود : «من شما را از عذابى سخت در پيش رويتان بيم مى دهم» .
ابو لهب گفت : مرگ بر تو باد ، همه روزگار ! آيا ما را بدين خاطر ، گرد آورده اى ؟
در پى آن ، اين آيه فرود آمد : «بريده باد دو دست ابو لهب و مرگ بر او باد ! دارايى او و آنچه اندوخت ، بى نيازش نكرد» .

۱۶۵.امام صادق عليه السلام :هنگامى كه اين آيه : «اى كسانى كه ايمان آورده ايد ! خودتان و كسانتان را از آتش ، حفظ كنيد» نازل شد ، مردم گفتند : اى پيامبر خدا ! چگونه خود و خانواده مان را حفظ كنيم ؟
[پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ] فرمود : «كار خوب انجام دهيد ، و آن را به خانواده تان يادآور شويد ، و آنان را بر اطاعت خداوند ، تربيت كنيد» .
آيا نمى بينى كه خداوند به پيامبرش مى گويد : «خانواده ات را به نماز ، امر كن و بر آن ، شكيبا باش» و نيز مى گويد : «و در اين كتاب ، از اسماعيل ياد كن ؛ زيرا او درستْ وعده و فرستاده اى پيامبر بود ، و خاندان خود را به نماز و زكات ، فرمان مى داد و همواره نزد پروردگارش پسنديده بود» ؟

صفحه از 424