تبليغ - صفحه 191

۲۳۸.امام على عليه السلام :زياد سرزنش مكن ، كه كينه به دنبال مى آورد و به دشمنى مى انجامد . اگر به منصرف شدن كسى اميد دارى ، راه بازگشت را براى او باز بگذار .

۲۳۹.امام زين العابدين عليه السلام :حقّ اندرزخواه ، آن است كه او را اندرز دهى ؛ امّا شيوه تو مى بايد مهربانى و مدارا با او باشد .

۲۴۰.امام صادق عليه السلام :امير مؤمنان ـ كه درود خدا بر او باد ـ مى فرمود : «بايد در دل تو ، نياز به مردم و بى نيازى از آنان جمع شود . نمودِ نياز تو به آنان ، در نرمى گفتار و خوش رويى توست و نمودِ بى نيازى تو از آنان ، در پاكْ ماندن آبرويت و حفظ عزّتت .

۲۴۱.امام صادق عليه السلامـ به عمر بن حنظله ـ :اى عُمَر ! بار [سنگين] بر دوش شيعيان ما مگذاريد و با آنان مدارا كنيد ، كه مردم ، آنچه را بر دوش آنان مى گذاريد ، به دوش نمى گيرند .

۲۴۲.مصباح الشريعةـ در حديثى كه به امام صادق عليه السلام نسبت داده شده است ـ :در امر به معروف ، اهل مدارا باش ، و در نهى از منكر ، مهربان باش و در هيچ حال ، خيرخواهى را فرو مگذار .

۲۴۳.امام عسكرى عليه السلامـ در تفسير منسوب به ايشان ـ :امام صادق عليه السلام فرمود : « «با مردم به نيكى سخن بگوييد» يعنى [با همه مردم ،] چه با مؤمنان و چه با مخالفان . با مؤمنان ، با چهره گشاده و شاد ، رو به رو مى شود و با مخالفان ، براى جذبشان به ايمان ، با مدارا سخن مى گويد» .

صفحه از 424