تبليغ - صفحه 233

۳۱۰.الدرّ المنثورـ به نقل از عطاء بن يسار ـ :از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در باره خط سؤال شد . فرمود : «خط به پيامبر آموخته شده است و هر كس با او همسو باشد ، به او آموخته مى شود» .

۳۱۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در ميان دوات ، ليقه بگذار و قلم را بتراش . [حرف] «باء» را بكش و ميان دندانه هاى [حرف] «سين» ، فاصله بگذار و دايره [حرف ]«ميم» را پُر نكن و «اللّه » را نيك بنويس و «رحمن» را بكش و «رحيم» را خوب بنويس .

۳۱۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :صاحب قلم (نويسنده) را روز قيامت در ميان تابوتى از آتش ـ كه با قفل هايى از آتش ، سربسته است ـ ، مى آورند و به قلم او نگريسته مى شود كه آن را در چه راهى به كار گرفته است . پس اگر آن را در راه اطاعت و خشنودى خداوند به كار گرفته باشد ، سرِ تابوت برايش گشوده مى شود و اگر قلمش را در راه نافرمانى خدا به كار بسته باشد ، هفتاد پاييز در تابوت مى ماند .

۳۱۳.امام على عليه السلام :خطّ زبان ، دست است .

۳۱۴.امام على عليه السلامـ در آنچه به كاتب خود ، عبيد اللّه بن ابى رافع فرمود ـ :در ميان دواتت ليقه بگذار و زبانه قلمت را دراز بتراش و ميان خط ها فاصله بگذار و حرف ها را نزديك به هم بنويس ، كه اين شيوه ، براى زيبايى خط ، شايسته تر است .

صفحه از 424