تبليغ - صفحه 43

۵۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :راه نمايى كننده به خير ، به سانِ انجام دهنده آن است .

۵۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس امر به معروف يا نهى از منكر كند يا به كار خير راه نمايى يا اشاره نمايد ، [با انجام دهنده آن كار ]شريك است ؛ و هر كس به بدى فرمان دهد يا به آن راه نمايى يا اشاره نمايد ، [با انجام دهنده آن ]شريك است .

۵۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سخت تر از يتيمىِ آن كه مادر و پدرش را از كف داده ، يتيمىِ كسى است كه از امامش دور افتاده و توان دست يافتن به او را ندارد و در موارد ابتلاى احكام دينى اش نمى داند حكم امام چيست . آگاه باشيد ! هر كس از شيعيان ما كه دانا به علوم ماست ، اين شخصِ جاهل به شريعت ما و دور افتاده از ديدار ما ، چون يتيمى در دامن اوست . بدانيد هر كس او را هدايت و ارشاد كند و شريعت ما را به او بياموزد ، در رفيق اعلا با ما خواهد بود .

۶۰.امام على عليه السلام :هر كس از شيعيان ما كه به شريعت ما عالم باشد و شيعيانِ ناتوان ما را از تاريكى جهلشان به روشنايى دانشى كه ما ارزانى اش داشته ايم ، ره نمون شود ، روز قيامت ، در حالى مى آيد كه بر سر خود ، تاجى از نور خواهد داشت كه به مردم تمام عرصه هاى قيامت ، روشنايى خواهد داد ، و [بر تن ، ]جامه اى خواهد داشت كه ارزش كوچك ترين نخ آن ، از تمام دنيا فزون تر است .
آن گاه ، ندا كننده اى آواز سر خواهد داد : اى بندگان خدا ! اين ، عالمى از شاگردان برخى علماى خاندان محمّد است . بدانيد هر كس كه او در دنيا از سرگردانى جهالتْ خارجش ساخته ، [اينك دوباره مى تواند] به نور او چنگ زند تا او را از سرگردانى تاريكىِ اين عرصه ها تا بوستان هاى بهشت ، بيرون برد .
[بدين ترتيب] هر كس كه وى در دنيا چيزى به او آموخته ، يا گره جهل را از قلب او گشوده يا [پاسخ ]شبهه اى را براى او آشكار ساخته ، بيرون مى آيد .

صفحه از 424