آزمايش الهى - صفحه 119

۴۵.امام زين العابدين عليه السلام :گروه هايى از اين امّت ، پس از جدا شدنشان از پيشوايان دين و شجره نبوى ، از اخلاص در ديانت ، دم زدند و خود را در ظواهر رهبانيت فرو بردند و در علوم غرق شدند ، و اسلام را به نيكوترين شكل وصف نمودند ، و به زيباترين سنّت، آراسته گشتند ، تا آن كه روزگارى دراز بر آنان گذشت و راهى دراز پيمودند و با آزمايش هاى راستگويان [و مؤمنان راستين] آزموده شدند . [آنان ]از راه درست و طريق نجات به عقب باز گشتند و همچون بچّه شترانى كه از زير اشتران نر خاكسترى رنگ پهلو تهى مى كنند ، از زير بارهاى ديندارى، پهلو تهى كردند . ۱

۴۶.امام على عليه السلامـ از سخنرانى ايشان در پى بيعت مردم با ايشان پس از كشته شدن عثمان ـ :هان ! آزمايش و فتنه ، همچون روزى كه خداوند، پيامبرش را برانگيخت ، باز گشته است . سوگند به آن كه او را به حق فرستاد ، چنان در هم آميخته و چنان غربال شويد كه آن كه از شما پايين است، رو آيد و آن كه بالاست، به زير رود ، و پيشى جويندگانى كه عقب مانده اند، پيشى گيرند ، و پيشى گيرندگانى كه جلو افتاده اند، عقب مانند . به خدا سوگند كه هيچ [گفته و] نشانى را پنهان نكردم و هرگز دروغى نگفته ام ، و من از اين وضعيت و از اين روز ، [توسّط پيامبر صلى الله عليه و آله ] خبر داده شده ام .

1.امام عليه السلام روى آوردن اين گروه به بدعت ها و ضعفشان را در برپايى سنّت هاى دينى و تنفّرشان را از آنها ، به شتر كوچكى تشبيه كرده است كه مى خواهند او را با شترى قوى هيكل و درشت، باردار كنند و طاقتش را ندارد و از آن سر باز مى زند . صحيح تر، آن است كه به جاى «أوراق»، «أرواق» باشد ـ چنان كه در برخى نسخه ها چنين است ـ و «أرواق» يعنى بارهاى سنگينى كه با شترهاى كامل قوى، حمل مى شوند و بچّه شتران توان حمل آنها را ندارند (بحار الأنوار: ج ۲۷ ص ۱۹۴) .

صفحه از 123