آزمايش الهى 2 - صفحه 7

2 / 2

نمودار شدن پرهيزگارى و فرمان بردارى از خدا

قرآن

«اينان، كسانى هستند كه خدا دل هايشان را براى پرهيزگارى، امتحان كرده است» .

«قطعا در مال ها و جان هايتان آزموده مى شويد ، و از كسانى كه پيش از شما به آنان كتاب داده شد و نيز از كسانى كه به شرك گراييده اند، آزار بسيارى خواهيد شنيد؛ ولى اگر شكيبايى ورزيد و پرهيزگارى نماييد، اين، حاكى از عزم استوار در كارهاست» .

حديث

۷۱.امام رضا عليه السلامـ در پاسخ پرسش هاى محمّد بن سنان ـ :علّتِ [تكليف به ]زكات، آن است كه خوراك تهى دستان، تأمين ، و دارايى هاى توانگران حفظ شود ؛ زيرا خداى عز و جلتن درستان را مكلّف فرمود كه به امور بيماران و گرفتاران رسيدگى كنند ، چنان كه فرمود : «قطعا در مال ها و جان هايتان آزموده مى شويد» : در دارايى هايتان با پرداخت زكات ، و در جان هايتان در وا داشتن آنها به شكيبايى . افزون بر اين ، با پرداخت زكات، از نعمت هاى خداى عز و جل شكرگزارى مى گردد و به افزايش دارايى ها اميد بسته مى شود . همچنين موجب فزونى [براى تنگ دستان] و رأفت و مهربانى با بينوايان و مهرورزى با مستمندان مى شود ، و توانگران به همدردى و تقويت تهى دستان و كمك به امور دينى آنان تشويق مى گردند .
دادن زكات، اندرزى به توانگران و عبرتى براى آنان است تا با [ديدن ]تهى دستان، به ياد تهى دستان [و فقر در ]آخرت بيفتند ، و اين، موجب مى شود كه خداى ـ تبارك و تعالى ـ را براى مال و ثروتى كه به ايشان عطا فرموده است، شكر گويند ، و به درگاه او دعا و زارى كنند و بترسند از اين كه روزى مانند اين بينوايان گردند . اينها و امور فراوان ديگرى ، علّت پرداخت زكات و صدقات و به جا آوردن صله رحم و نيكى كردن [به ديگران] اند .

صفحه از 78