بهتان - صفحه 39

۲۸.امام على عليه السلام :در باره من، دو كس هلاك مى شوند : دوستدار افراطى و بهتان زننده دروغزن .

۲۹.امام على عليه السلام :در باره من، دو كس هلاك مى شوند : يكى دوستدار افراطى اى كه مرا به چيزهايى مى ستايد كه در من نيست ، و ديگرى كينه توزى كه دشمنى اش با من، او را به بهتان زدن بر من وا مى دارد .

۳۰.امام على عليه السلام :در باره من، دو كس هلاك مى شوند : دوستدارِ مدحگوى كه مرا در جايگاهى بالاتر از آنچه هستم، قرار مى دهد و مرا به آنچه در من نيست، مى ستايد ، و كينه توز افترازن كه به من چيزهايى نسبت مى دهد كه از آنها مبرّا هستم .

3 / 2

مالْ دوستى

قرآن

«و اگر خواستيد همسرى [ديگر] به جاى همسر [پيشين خود] ستانيد ، و به يكى از آنان قنطارى داده بوديد ، چيزى از آن را پس مگيريد . آيا مى خواهيد آن [مال] را به بهتان و گناه آشكار بگيريد ؟! و چگونه آن را مى ستانيد، با آن كه از يكديگر كام گرفته ايد و آنان از شما پيمانى استوار گرفته اند؟!» .

حديث

۳۱.تفسير الصافى :«آيا مى خواهيد آن را به بهتان و گناه آشكار بگيريد ؟!» ، استفهام انكارى و توبيخى است . گفته شده است كه : مرد، هر گاه مى خواست همسر جديدى بگيرد، به همسرى كه داشت، تهمت زنا مى زد تا او را مجبور سازد كه آنچه را [به عنوان مهريّه ]داده است، فِديه دهد و آن را خرج ازدواج با همسر جديدش كند . پس ، از اين كار نهى شدند .

صفحه از 60