بیعت - صفحه 119

7 / 3

آزاد بودن مردم در گزينش امام عليه السلام

۸۱.امام على عليه السلامـ در نامه اش به مردم كوفه به هنگام عزيمت از مدينه به بصره ـ :مردم ، نه از سر زور و اجبار ، بلكه داوطلبانه و به اختيار با من بيعت كردند .

۸۲.امام على عليه السلام :پس از رحلت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، من خود را سزاوارترينِ مردم به اين كار (خلافت) مى دانستم ؛ امّا مردم بر ابو بكر توافق كردند و من هم پذيرفتم و فرمان بردم . سپس مرگ ابو بكر فرا رسيد و من فكر نمى كردم كه او خلافت را از من بگرداند؛ ليكن عمر را گماشت و من باز پذيرفتم و فرمان بردم . عمر كه ضربت خورد، گمان مى كردم كه خلافت را از من بر نمى گرداند ؛ امّا او آن را در يك گروه شش نفره قرار داد كه من يكى از آنها بودم ! و عثمان را به خلافت گماشت و من پذيرفتم و فرمان بردم ، تا آن كه عثمان كشته شد و [مردم] نزد من آمدند و همگى داوطلبانه و بدون اجبار با من بيعت كردند .

۸۳.امام على عليه السلامـ از نامه ايشان به طلحه و زبير ـ :امّا بعد ، شما دو تن مى دانيد ـ هر چند پنهان مى داريد ـ كه من در پى مردم نرفتم؛ بلكه آنها در پى من آمدند ، و من با آنان بيعت نكردم؛ بلكه آنها با من بيعت كردند ، و شما دو تن نيز از كسانى بوديد كه در پى من آمدند و با من بيعت كردند . بيعت عموم مردم هم با من، براى اين نبود كه سلطه و قدرتى ، يا مال و منالى داشتم .

صفحه از 187