بیعت - صفحه 131

۹۶.سنن النسائىـ به نقل از اميمه دختر رقيقه ـ :من با گروهى از زنان انصار براى بيعت، نزد پيامبر صلى الله عليه و آله رفتيم و گفتيم : اى پيامبر خدا ! ما با تو بيعت مى كنيم كه به خدا شرك نورزيم ، دزدى نكنيم ، زنا نكنيم ، بچّه هاى نامشروع را كه مى يابيم، با بهتان به شوهرانمان نبنديم ، و در هيچ كار نيكى، از تو نافرمانى نكنيم .
فرمود : «تا جايى كه مى توانيد و تاب مى آوريد» .
گفتيم : خدا و پيامبر او، به ما مهربان ترند . دستت را بياور تا با تو بيعت كنيم، اى پيامبر خدا !
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «من با زنان، دست نمى دهم ؛ بلكه سخن من با صد زن، همانند سخنم با يك زن است» يا «مثل سخنم با يك زن است» .

8 / 3

بيعت زنان با دستْ فرو بُردَنشان در ظرف آب

۹۷.امام على عليه السلام :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله با زنان دست نمى داد . از اين رو، وقتى خواست با زنان بيعت كند، ظرف آبى آوردند و ايشان دستش را داخل آب مى كرد و بيرون مى آورد. سپس مى فرمود : «دست هايتان را در آن فرو بريد ؛ با شما بيعت كردم» .

۹۸.الكافىـ به نقل از مفضّل بن عمر ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله زمانى كه با زنان بيعت كرد، چگونه دست داد ؟
فرمود : «دستور داد ظرف وضويش را آوردند و در آن، آب ريخت. سپس دست راستش را در آن فرو برد ، و با هر يك از زنان كه بيعت مى كرد، مى فرمود : «دستت را در آب فرو كن» و او دستش را در آب فرو مى برد، چنان كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرو برده بود ، و اين دست دادن ايشان با آنها بود» .

صفحه از 187