بیعت - صفحه 133

۹۹.الكافىـ به نقل از سعدان بن مسلم ـ :امام صادق عليه السلام فرمود : «آيا مى دانى كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله با زنان چگونه بيعت كرد ؟».
گفتم : خدا و فرزند پيامبر او، بهتر مى دانند .
فرمود : «آنها را پيرامون خود جمع كرد . سپس ديگى سنگى خواست و مشكى آب در آن ريخت. آن گاه دستش را در آن آب فرو برد و فرمود : گوش كنيد، اى شمايان ! با شما بيعت مى كنم بر اين كه چيزى را شريك خدا قرار ندهيد ، دزدى نكنيد ، زنا نكنيد ، فرزندانتان را نكشيد ، بچّه هاى نامشروع را كه مى يابيد، با بهتان به شوهرانتان نبنديد ، و در هيچ كار نيكى، از شوهرانتان نافرمانى نكنيد . آيا مى پذيريد ؟ .
گفتند : آرى .
پس ، دستش را از ديگ بيرون آورد و سپس به آنان فرمود : حال، شما دست خود را در آن فرو بريد . زنان چنين كردند . پس دست پاك پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، پاك تر از آن بود كه با آن دست، زن نامحرمى را لمس كند» .

۱۰۰.امام جواد عليه السلام :روش بيعت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله با زنان، اين گونه بود كه دستش را در ظرف آبى فرو مى برد و بيرون مى آورد . آن گاه زنان دست خود را در آن ظرف فرو مى بردند، همراه با اقرار و ايمان به خدا و تصديق پيامبر او و تعهّداتى كه از آنان مى گرفت .

۱۰۱.كتاب من لا يحضره الفقيهـ به نقل از ربعى بن عبد اللّه ـ :زمانى كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله با زنان بيعت كرد و از آنان تعهّد گرفت ، ظرفى طلبيد و آن را پر از آب كرد. سپس دست خود را در آن فرو برد و بيرون آورد و به زنان دستور داد كه دست خود را در آن فرو برند و آنها دستشان را در آب فرو مى بردند .

۱۰۲.الطبقات الكبرىـ به نقل از عمرو بن شعيب، از پدرش، از جدّش ـ :چون پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به مدينه هجرت كرد، زنانى كه مسلمان شده بودند، خدمت ايشان رسيدند و گفتند : اى پيامبر خدا ! مردهاى ما، با تو بيعت كرده اند و ما نيز دوست داريم با تو بيعت كنيم .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله قدح آبى خواست و دستش را در آن فرو برد . سپس دستور داد يكايك آن زنان، دست خود را در آن آب فرو بردند و اين، بيعت آنان بود .

صفحه از 187