بیعت - صفحه 139

«اى پيامبر ! چون زنان باايمان نزدت آيند تا با تو بيعت كنند كه چيزى را شريك خدا نسازند ، و دزدى نكنند ، و زنا ندهند ، و فرزندان خود را نكشند ، و بچّه هاى نامشروع را كه يافته اند، با بهتان، به شوهر نبندند ، و در كار نيك، از تو نافرمانى نكنند ، با آنها بيعت كن و از خدا برايشان آمرزش بخواه، كه خدا آمرزنده مهربان است» .

«در حقيقت ، خدا از مؤمنان، جان و مالشان را به [بهاى] اين كه بهشت براى آنان باشد ، خريده است ؛ همان كسانى كه در راه خدا مى جنگند و مى كشند و كشته مى شوند ، [و اين] به عنوان وعده حقّى در تورات و انجيل و قرآن، بر عهده اوست ، و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است ؟ پس به اين معامله اى كه با او كرده ايد ،شادمان باشيد ، و اين، همان كاميابى بزرگ است» .

حديث

۱۰۶.الفتوح :انصار [به مردم] گفتند : شما از برترى على بن ابى طالب و پيشينه او و خويشاوندى اش با پيامبر صلى الله عليه و آله و جايگاهش نزد او آگاهيد ، و مى دانيد كه او حلال و حرام [دين] شما را مى داند ، و از ميان صحابه به او نيازمنديد ، و او هرگز از خيرخواهى به شما فروگذار نخواهد كرد . اگر كس ديگرى را مى شناختيم كه از او برتر ، و براى اين امر، زيبنده تر و سزاوارتر از على بود، قطعاً شما را به او فرا مى خوانديم .
مردم يك صدا فرياد زدند : با ميل و رغبت، او را مى پذيريم .
على عليه السلام به آنان فرمود : «به من بگوييد اين كه گفتيد : با ميل و رغبت، او را مى پذيريم ، آيا اين را يك وظيفه الهى بر خود مى دانيد ، يا اين كه نظر شخصى خودتان است ؟».
گفتند : نه ، وظيفه اى است كه خداوند عز و جل آن را در قبال تو بر ما واجب گردانيده است .

۱۰۷.الاحتجاجـ به نقل از اصبغ بن نباته ـ :نزد امير مؤمنان عليه السلام نشسته بودم كه ابن كوّاء وارد شد و گفت : اى امير مؤمنان ! مراد از «خانه ها» در اين سخن خداوند عز و جل چيست : «نيكى، آن نيست كه از پشت خانه ها وارد شويد ؛ بلكه نيكى، آن است كه تقوا پيشه كند و به خانه ها از درِ آنها وارد شويد» ؟
على عليه السلام فرمود : «ماييم آن خانه هايى كه خدا دستور داده است از درهاى آنها وارد شوند . ماييم آن درِ خدا و خانه هاى او كه بايد از آن در وارد [آنها] شد . پس هر كه با ما بيعت كند و به ولايت ما اقرار نمايد ، به اين خانه ها از درهايشان وارد شده است ، و هر كه از ما سرپيچى نمايد و ديگران را بر ما ترجيح دهد ، در واقع ، از پشت خانه ها وارد شده است» .

صفحه از 187