بیعت - صفحه 157

۱۲۳.المستدرك على الصحيحينـ به نقل از ابو اليُسر كعب بن عمرو ـ :نزد پيامبر صلى الله عليه و آله كه مشغول بيعت كردن با مردم بود ، آمدم و گفتم : اى پيامبر خدا ! دستت را دراز كن تا با تو بيعت كنم ، و برايم شرط بگذار كه تو بهتر مى دانى چه شرطى بگذارى .
فرمود : «با تو بيعت مى كنم، بر اين شرط كه خدا را بپرستى و نماز بخوانى و زكات بدهى و خيرخواه مسلمان باشى و از شرك، دورى كنى» .

۱۲۴.المعجم الكبيرـ به نقل از جرير بن عبد اللّه ـ :پيامبر صلى الله عليه و آله هر گاه بيعت مى كرد، بر گواهى دادن [طرف مقابل] به يگانگى خدا و پيامبرىِ محمّد و گزاردن نماز و پرداخت زكات و حرف شنوى و اطاعت از خدا و پيامبر او ، و خيرخواهى نسبت به هر مسلمانى، بيعت مى كرد .

۱۲۵.مسند ابن حنبلـ به نقل از عبادة بن صامت ـ :ما با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بيعت كرديم... بر حرف شنوى و اطاعت در خوشى و ناخوشى ، و انفاق كردن در زمان رفاه و تنگ دستى ، و بر امر به معروف و نهى از منكر كردن ، و بر اين كه در راه خداى ـ تبارك و تعالى ـ [حق را ]بگوييم و از سرزنش هيچ سرزنشگرى در اين راه نترسيم ، و بر اين كه پيامبر صلى الله عليه و آله را چون به يثرب نزد ما آمد، يارى رسانيم ، و از او همانند دفاع از خودمان و زنان و فرزندانمان دفاع كنيم ، و در عوض، بهشت براى ما باشد . اين بود بيعت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله كه بر اساس آن با ما بيعت كرد . پس هر كه بيعت شكند ، در واقع ، به زيان خودش مى شكند و هر كس به بيعتى كه با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نمود، وفا كند ، خداوند ـ تبارك و تعالى ـ به آنچه پيامبرش بر آن بيعت كرد [يعنى بهشت]، وفا خواهد كرد .

صفحه از 187