بیعت - صفحه 59

۲۰.المعجم الكبيرـ به نقل از عقبة بن عمرو ـ :با پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وعده گذاشتيم كه در روز قربان در پاى عقبه جمع شويم . ما هفتاد مرد بوديم و من كم سن و سال ترين آنان بودم .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نزد ما آمد و فرمود : «سخن را مختصر كنيد ؛ چرا كه از كفّار قريش بر شما مى ترسم» .
ما گفتيم : اى پيامبر خدا ! براى خدايت و خودت و يارانت، هر چه مى خواهى، از ما بخواه ، و به ما بگو كه در عوض ، خداوند عز و جل و تو، چه پاداشى به ما مى دهيد ؟
فرمود : «آنچه براى خدايم مى خواهم، اين است كه به او ايمان بياوريد و چيزى را شريكش نگردانيد . آنچه براى خودم مى خواهم، اين است كه از من فرمان بريد تا شما را به راه راست برم ، و براى خودم و يارانم هم از شما مى خواهم كه ما را در دارايى تان شريك كنيد ، و از ما همانند خودتان دفاع نماييد . هر گاه اين كارها را كرديد، خدا و من بهشت را براى شما به گردن مى گيريم» .
در اين هنگام ، ما دست هايمان را دراز كرديم و با ايشان بيعت نموديم .

۲۱.الطبقات الكبرىـ به نقل از عبادة بن وليد بن عبادة بن صامت ـ :اسعد بن زراره، دست پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را گرفت ـ مقصود در شب عقبه است ـ و گفت : اى مردم ! آيا مى دانيد با محمّد بر سر چه بيعت مى كنيد ؟ شما با او بيعت مى كنيد كه با عرب و عجم و جن و انس ، جملگى بجنگيد .
گفتند : ما با هر كه او بجنگد، در جنگيم و با هر كه او صلح كند، در صلح خواهيم بود .
اسعد بن زراره گفت : اى پيامبر خدا ! شرط هايت را با من بگو .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «با من بيعت مى كنيد كه گواهى دهيد معبودى جز خداى يگانه نيست ، و من فرستاده خدا هستم ، و نماز بخوانيد ، و زكات بپردازيد ، و حرف شنوى و فرمانبرى داشته باشيد ، و بر سر اين كار با اهلش ستيزه مكنيد ، و از من همانند دفاع از خودتان و خانواده تان دفاع كنيد» .
همگى گفتند : قبول است .
گوينده اى از انصار گفت : آرى ، اينها براى توست، اى پيامبر خدا ! براى ما چيست ؟
فرمود : «بهشت و پيروزى» .

ر . ك : الطبقات الكبرى : ج 1 ص 221 .

صفحه از 187