بیعت - صفحه 95

۵۳.صحيح البخارىـ به نقل از اُمّ عطيّه ـ :پيامبر صلى الله عليه و آله در بيعت، از ما پيمان گرفت كه مويه گرى نكنيم ؛ امّا از ميان ما، تنها پنج زن به آن، وفادار ماندند : امّ سُلَيم ، امّ العلاء ، دختر ابو سَبره (زن مُعاذ) و دو زن ديگر ، يا دختر ابو سبره و زن معاذ و يك زن ديگر .

۵۴.الطبقات الكبرىـ به نقل از بكر بن عبد اللّه ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در بيعت از زنان، پيمان گرفت كه : گريبان ندرند ، شيون و فغان سر ندهند ، چهره مخراشند و ياوه نگويند .

۵۵.سنن أبى داوودـ به نقل از زنى از بيعت كنندگان ـ :از جمله كارهاى نيكى كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از ما پيمان گرفت كه در آنها از او نافرمانى نكنيم، اين بود : چهره نخراشيم ، شيون و فغان سر ندهيم ، گريبان ندريم ، و مو پريشان نسازيم .

۵۶.مسند ابن حنبلـ به نقل از امّ عطيّه گفت ـ :هنگامى كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به مدينه آمد ، زنان انصار را در اتاقى جمع كرد و سپس عمر بن خطّاب را به سوى آنان فرستاد . عمر بر در ايستاد و سلام كرد . زنان سلامش را جواب دادند . عمر گفت : من فرستاده پيامبر خدا به نزد شما هستم .
گفتيم : خير مقدم باد، به پيامبر خدا و فرستاده پيامبر خدا !
عمر گفت : بيعت مى كنيد بر اين كه: چيزى را شريك خدا قرار ندهيد ، و زنا نكنيد ، و فرزندانتان را نكشيد ، و بچّه نامشروع را با بهتان به شوهرانتان نبنديد ، و در هيچ كار نيكى، از او (پيامبر صلى الله عليه و آله ) نافرمانى نكنيد .
گفتيم : آرى . و دست هايمان را از داخل اتاق بيرون داديم . او نيز دستش را از بيرون اتاق دراز كرد و سپس گفت : بار خدايا ! شاهد باش . و به ما دستور داد كه در دو عيد [فطر و قربان]، دختران نورسيده و زنان حائض را بيرون آوريم ، و ما را از تشييع جنازه ها نهى كرد و گفت كه نماز جمعه بر ما [زنان] واجب نيست.
از امّ عطيّه در باره سخن خداوند: «و در هيچ كار نيكى، از تو نافرمانى نكنند» پرسيدم . گفت : از مويه گرى و شيون، نهى شديم .

صفحه از 187