تاريخ : پنج شنبه 1391/9/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 10455
خواندن نافله علامت شیعه است

خواندن نافله علامت شیعه است

در مراسم تواصی به حق این هفته موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم طباطبائی گفت: ما شیعیان بایستی خداوند را شاکر باشیم که محبت اهلبیت علیهم السلام را به واسطه پدر و مادر در دل ما نهاده. حسینی شدن ما چیزی نیست که ما برایش زحمت کشیده باشیم، ذاتاً پدر و مادرمان این محبت را به ما منتقل کرده اند. اما مسئله مهم اینست که باید محبت را در دل نگه داریم، و تمامی ما باید خودمان را به مرحله شیعه بودن ارتقاء بدهیم و به جامعه تسری بدهیم.
وی در ادامه افزود: جابر از امام باقر علیه السلام در کافی جلد 3 صفحه 189، نقل می کند، که امام علیه السلام می فرماید: آیا شیعیان ما به دوستی ما اهلبیت اکتفا کنند کافی است، چگونه بایستی افراد شیعه را شناخت؟ از جزئیات پرهیز می کنم و به ذکر این نکته می پردازم و آن اینکه مضمون سخن امام اینست که تنها کسی می تواند محبت حضرت علی علیه السلام باشد که پیرو علی باشد.
طباطبائی ادامه داد: یکی از راه های پیرو ائمه بودن خواندن نوافل یومیه می باشد و از علامات شیعه است. در تهذیب هم آمده است که خواندن 51 رکت نماز در روز از علامات شیعه است.
این مدرس تاریخ افزود: در تاریخ هم آمده است وقتی شخصی مأمور شناسائی مسلم در کوفه شد به مسجد رفت و دنبال کسی می گشت که از همه بیشتر نماز بخواند سپس شخصی که از همه بیشتر نماز می خواند (مسلم بن عوسجه) را بعنوان یکی از شیعیان شناسائی کرد.
حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی ادامه داد: فلذا در وصیت نامه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علی علیه السلام هم می بینیم که ایشان حضرت را به نماز (51 رکعت) توصیه کرده بودند. مرحوم آیت الله مشکینی نیز به محض تمام شدن نماز شروع به خواندن نافله می کردند و حتی در ماه رمضان هم ادعیه نمی خواندند و نسبت به خواندن نوافل همت می گماردند.
رئیس پژوهشکده علوم معارف و حدیث در پایان بیان داشت: در روایات شاهد هستیم که اینقدر به نوافل اهمیت داده اند که گاهی اصحاب گمان می کردند که نافله واجب است وقتی که راوی از امام صادق علیه السلام می نویسد «السنة فریضة» امام می فرماید من نگفتم واجب است بلکه خیلی خوب است که نافله را ادا کنیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :