1075
منتخب ميزان الحكمه

۵۵۴۶.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به سؤال از كمترين درجه الحاد ـفرمود : كِبر از [جمله ]آن است.

۵۵۴۷.امام صادق عليه السلامـ وقتى از ايشان منزلت كسى را پرسيدند كه هرگاه سخن بگويد، دروغ گويد و هر گاه وعده دهد، خلف وعده كند و هر گاه امين شمرده شود، خيانت كند ـفرمود : منزلتش نزديكترين منازل به كفر است، اما كافر نيست.

346 جبران

1606 ـ تشويق به جبران خوبى با خوبى

قرآن:

«هر گاه درود و تحيّتى به شما گفته شد، به صورتى بهتر يا همانند آن پاسخ دهيد. هر آينه خدا حسابگر هر چيزى است».

«آيا سزاى نيكى جز نيكى است؟»

حديث:

۵۵۴۸.امام كاظم عليه السلامـ درباره آيه«آيا سزاى نيكى جزنيكى است؟»ـفرمود : اين آيه درباره مؤمن و كافر و نيك و بد جارى است. به هركس خوبى شود، بايد آن را پاداش دهد. پاداش دادن، اين نيست كه همان احسانى را كنى كه او كرده است، مگر اين كه برترى خود را نشان دهى؛ زيرا اگر همان را كنى كه او كرده است، به سبب اين كه آغازگر احسان مى باشد، برترى از آنِ اوست.

۵۵۴۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه كسى به شما نيكى كرد، جبرانش كنيد و اگر چيزى نداشتيد كه آن را جبران نماييد، برايش به درگاه خدا دعا كنيد، چندان كه فكر كنيد پاداش احسان او را داده ايد.

۵۵۵۰.امام على عليه السلامـ در بيان حقوق ـفرمود : آن گاه خداوند سبحان از جمله حقوق خويش، براى مردم حقوقى نسبت به يكديگر واجب فرمود. و آنها را به گونه اى قرار داد كه يكديگر را جبران مى كنند و هر يك موجب ديگرى مى شود و هر حقى جز در مقابل حقى ديگر، واجب نمى شود.


منتخب ميزان الحكمه
1074

۵۵۴۶.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ لمّا سُئلَ عن أدنَى الإلحادِ ـ: الكِبرُ مِنهُ . ۱

۵۵۴۷.عنه عليه السلامـ لمّا سُئلَ عن مَنزِلَةِ رجُلٍ إن حَدَّثَ كَذَبَ ، وإن وَعَدَ أخلَفَ ، وإن ائتُمِنَ خانَ ـ: هِي أدنَى المَنازِلِ مِن الكُفرِ وليسَ بكافِرٍ . ۲

346 المكافأة

1606 ـ الحَثُّ عَلى مُكافَأةِ الإحسانِ بِالإحسانِ

الكتاب :

(وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللّهَ كانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبا) . ۳

(هَلْ جَزَاءُ الأِحْسانِ إِلَا الإِحْسانُ) . ۴

الحديث :

۵۵۴۸.الإمامُ الكاظمُ عليه السلامـ في قَولِه تَعالى :«هَلْ جَزاءُ الإحْسانِ إلّا الإحْسانُ»ـ: جَرَت في المُؤمِنِ والكافِرِ والبَرِّ والفاجِرِ ، مَن صُنِعَ إلَيهِ مَعروفٌ فعَلَيهِ أن يُكافِئَ بهِ ، ولَيسَتِ المُكافَأةُ أن تَصنَعَ كما صَنَعَ حتّى تَرى فَضلَكَ ، فإن صَنَعتَ كما صَنَعَ فلَهُ الفَضلُ بِالابتِداءِ . ۵

۵۵۴۹.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :مَن آتاكُم مَعروفا فكافِئوهُ ، وإن لَم تَجِدوا ما تُكافِئونَهُ فادْعوا اللّهَ لَهُ حتّى تَظُنّوا أنَّكُم قَد كافَيتُمُوهُ . ۶

۵۵۵۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ في بَيان الحُقوقِ ـ: ثُمّ جَعَلَ سُبحانَهُ مِن حُقوقِهِ حُقوقا افتَرَضَها لِبَعضِ النّاسِ عَلى بَعضٍ ، فَجَعَلَها تَتَكافَأُ في وُجوهِها . ويُوجِبُ بَعضُها بَعضا ، ولا يُستَوجَبُ بَعضُها إلّا بِبَعضٍ . ۷

1.معاني الأخبار : ۳۹۴/۴۷ .

2.الكافي : ۲/۲۹۰/۵.

3.النساء : ۸۶.

4.الرحمن : ۶۰.

5.بحار الأنوار : ۷۸/۳۱۱/۱

6.بحار الأنوار : ۷۵/۴۳/۸.

7.نهج البلاغة : الخطبة ۲۱۶.

  • نام منبع :
    منتخب ميزان الحكمه
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/45349
تعداد بازدید : 418104
صفحه از 1425
پرینت  ارسال به