۱۳۷۷.امام سجاد عليه السلام :حجّ و عمره به جاى آوريد تا بدنهايتان سالم بماند و روزيها (درآمدهايتان) زياد شود و ايمانتان استوار گردد و هزينه مردم و خانه خود را تأمين كنيد.
۱۳۷۸.امام باقر عليه السلام :حجّ، آرامش بخش دلهاست.
۱۳۷۹.امام صادق عليه السلام :اين خانه اى است كه خداوند خلق خود را به وسيله آن به پرستش واداشته، تا با حضور در آن، فرمانبرى آنان را بيازمايد. از اين رو آنها را به بزرگداشت و زيارت آن تشويق فرموده و آن را جايگاه پيامبران و قبله نمازگزارانش كرده است. اين خانه، شاخه اى از رضوان و خشنودى خداست و راهى است كه به آمرزش او مى انجامد و بر بنياد كمال ، استوار ، و مركز عظمت است.
۱۳۸۰.امام صادق عليه السلام :هيچ جايى نزد خداوند متعال محبوبتر از مسعى ۱ نيست؛ زيرا كه هر گردنكش و متكبّرى در آن جا خوار و ذليل شود.
۱۳۸۱.امام رضا عليه السلام :اگر [كسى] بپرسد: چرا فرمان حجّ داده شده است؟ در پاسخ گفته شود : علتش وارد شدن بر خداوند عز و جل و طلب فزونى از اوست ... و نيز آگاه شدن از مسائل دينى و رساندن اخبار امامان عليهم السلام به هر سو و ناحيه اى .
447 ـ فقرزدايى حجّ
۱۳۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حجّ، فقر و تهيدستى را ازبين مى برد.
۱۳۸۳.امام صادق عليه السلام :هر كس سه بار حجّ به جاآورد، هرگز به فقر گرفتار نيايد.
۱۳۸۴.امام صادق عليه السلام :نديده ام كه چيزى همانندمداومت بر زيارت اين خانه چنان سريع توانگرى آورد و فقر را بزدايد.
۱۳۸۵.ثواب الأعمالـ به نقل از اسحاق بن عمار ـ: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: من خود را آماده كرده ام كه هر ساله يا خودم به حجّ بروم يا مردى از افراد خانواده ام را با هزينه خودم به حجّ بفرستم، فرمود : آيا بر اين كار مصمّم هستى؟ عرض كردم: آرى. فرمود: اگر چنين كنى يقين داشته باش كه ثروتت زياد خواهد شد و تو را نويد ثروتمندى مى دهم.
448 ـ آنچه حجّ ، بدان كامل و تمام مى شود
۱۳۸۶.امام على عليه السلام :هرگاه به زيارت خانه خدا رفتيد با [زيارت ]پيامبر خدا صلى الله عليه و آله حجّ خود را كامل كنيد كه ترك زيارت رسول خدا جفاى به اوست؛ شما به اين كار فرمان داريد و حجّ خود را با زيارت قبورى كه خداوند حقّ و زيارت آنها را بر شما لازم كرده است كامل گردانيد و از [بركت وجود ]اين قبرها روزى بطلبيد.
۱۳۸۷.امام باقر عليه السلام :تماميت حجّ به ملاقات كردن با امام است.
۱۳۸۸.امام باقر عليه السلام :مردم فرمان دارند كه بيايند وبر گرد اين سنگها بگردند و پس از آن نزد ما بيايند و نسبت به ما اظهار ولايت و دوستى كنند و هوادارى شان را از ما اعلام نمايند.