355
منتخب ميزان الحكمه

105 حافظه

541 ـ نعمتِ حافظه

۱۶۲۷.امام صادق عليه السلامـ در حديث مفضّل ـفرمود : آيا انديشيده اى كه اگر انسان از ميان اين ويژگيها، فقط حافظه را كم داشت، حال و روزش چگونه بود؟ و اگر موضوعات سودمند و زيانبار و گرفته ها و داده ها و ديده ها و شنيده هاى خود را در حافظه اش نگه نمى داشت چه اختلالاتى در كارها و زندگى و تجربياتش به وجود مى آمد ... ؟ اگر راهى را بارها و بارها مى پيمود، باز آن را گم مى كرد ، اگر همه عمرش را درس مى خواند، دانشى را به خاطر نمى سپرد ، به دينى اعتقاد نمى يافت و از تجربه اى بهره مند نمى شد و نمى توانست از گذشته ها كمترين عبرتى بگيرد ، به طور كلى سزاوار بود كه از انسان بودن يكسره خارج شود .

542 ـ حفظ كردن در خُردسالى

۱۶۲۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :حكايت كسى كه در خرد سالى مى آموزد همچون نقشى است كه روى سنگ كنده مى شود وحكايت كسى كه در كهنسالى مى آموزد همانند كسى است كه بر آب بنويسد .

543 ـ آنچه حافظه را زياد مى كند

۱۶۲۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سه چيز فراموشى را از بين مى برد و حافظه مى آورد : تلاوت قرآن ، مسواك زدن و روزه .

106 كينه توزى

544 ـ نكوهش كينه توزى

۱۶۳۰.امام على عليه السلام :كينه توزى، پست ترين عيبهاست .

۱۶۳۱.امام على عليه السلام :كينه ، خشم برانگيز است .

۱۶۳۲.امام على عليه السلام :كينه توزى، خصلت حسودان و بدخواهان است.

۱۶۳۳.امام على عليه السلام :كينه توزى، آتشى است كه جز با پيروز شدن فرونشانده نمى شود .

۱۶۳۴.امام على عليه السلام :علت فتنه ها و آشوبها كينه توزى است .

۱۶۳۵.امام على عليه السلام :جانِ كينه توز در عذاب است و اندوهش دو چندان .

۱۶۳۶.امام على عليه السلام :كينه توز، پايبند دوستى و مودّتى نيست.

۱۶۳۷.امام هادى عليه السلام :سرزنش كردن بهتر است از كينه به دل گرفتن .

۱۶۳۸.امام عسكرى عليه السلام :كم آسايش ترين مردم، كينه توز است .

545 ـ كينه در دل مؤمن نمى پايد

۱۶۳۹.امام صادق عليه السلام :كينه مؤمن تا زمانى است كه نشسته است، همين كه برخاست كينه نيز از دل او مى رود .


منتخب ميزان الحكمه
354

105 الحفظ

541 ـ نِعمَةُ الحِفظِ

۱۶۲۷.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في حديثِ المفضَّلِ ـ: أفَرَأيتَ لَو نُقصَ الإنسانُ مِن هذهِ الخِلالِ الحِفْظَ وَحدَهُ كيفَ كانَتْ تكونُ حالُهُ ؟! وكَم مِن خَلَلٍ كانَ يَدخُلُ علَيهِ في اُمورِهِ ومَعاشِهِ وتَجارِبهِ إذا لم يَحْفَظْ ما لَهُ وعَلَيهِ ، وما أخَذَهُ وما أعطى ، وما رأى وما سَمِعَ ...ثُمَّ كانَ لا يَهتدي لطريقٍ لو سَلَكَهُ ما لا يحصى ، ولا يَحفَظُ عِلْما ولو دَرَسَهُ عُمْرَهُ ، ولا يَعْتَقِدُ دِينا ، ولا يَنْتَفِعُ بتَجْرِبَةٍ ، ولا يَسْتَطيعُ أن يَعْتَبِر شيئا على ما مضى ، بَل كانَ حَقيقا أنْ يَنْسَلِخَ مِن الإنْسانيّةِ أصْلاً . ۱

542 ـ الحِفظُ فِي الصِّغَرِ

۱۶۲۸.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :مَثَلُ الّذي يَتَعلّمُ في صِغَرهِ كالنَّقْشِ في الحَجَرِ ، ومَثَلُ الّذي يَتَعلّمُ في كِبَرِهِ كالّذي يَكتُبُ على الماءِ . ۲

543 ـ ما يَزيدُ فِي الحِفظِ

۱۶۲۹.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :ثلاثةٌ يُذهِبنَ النِّسيانَ ويُحْدِثْنَ الذِّكْرَ : قِراءةُ القُرآنِ ، والسِّواكُ ، والصِّيامُ . ۳

106 الحقد

544 ـ ذَمُّ الحِقدِ

۱۶۳۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الحِقْدُ اَلْأمُ العُيوبِ . ۴

۱۶۳۱.عنه عليه السلام :الحِقدُ مَثارُ الغَضَبِ . ۵

۱۶۳۲.عنه عليه السلام :الحِقدُ شِيمَةُ الحَسَدةِ . ۶

۱۶۳۳.عنه عليه السلام :الحِقدُ نارٌ لا تُطْفَأُ إلّا بالظَّفَرِ . ۷

۱۶۳۴.عنه عليه السلام :سَبَبُ الفِتَنِ الحِقْدُ . ۸

۱۶۳۵.عنه عليه السلام :الحَقودُ مُعذَّبُ النّفسِ ، مُتَضاعَفُ الهَمِّ . ۹

۱۶۳۶.عنه عليه السلام :لا مَودَّةَ لِحَقودٍ . ۱۰

۱۶۳۷.الإمامُ الهاديُّ عليه السلام :العِتابُ خَيرٌ مِن الحِقْدِ . ۱۱

۱۶۳۸.الإمامُ العسكريُّ عليه السلام :أقلُّ النّاسِ راحةً الحَقودُ . ۱۲

545 ـ سُرعةُ ذَهابِ حِقدِ المُؤمِنِ

۱۶۳۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :المؤمنُ يَحقِدُ مادامَ في مَجلسِهِ ، فإذا قامَ ذهبَ عنهُ الحِقدُ . ۱۳

1.بحار الأنوار : ۳/۸۰ .

2.كنز العمّال : ۲۹۳۳۶ .

3.بحار الأنوار : ۶۲/۲۶۶/۳۹ .

4.غرر الحكم : ۹۶۶

5.غرر الحكم : ۵۳۰

6.غرر الحكم : ۵۳۰

7.غرر الحكم : ۲۲۰۳

8.غرر الحكم : ۵۵۲۲

9.غرر الحكم : ۱۹۶۲

10.غرر الحكم : ۱۰۴۳۶ .

11.بحار الأنوار : ۷۸/۳۶۹/۴ .

12.تحف العقول : ۴۸۸

13.تحف العقول : ۳۱۰ .

  • نام منبع :
    منتخب ميزان الحكمه
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/45349
تعداد بازدید : 417945
صفحه از 1425
پرینت  ارسال به