375
منتخب ميزان الحكمه

۱۷۴۴.امام على عليه السلام :آن كه در برابر دشمنش بردبارى نشان دهد بر او پيروز شود .

۱۷۴۵.امام على عليه السلام :نخستين عوضى كه بردبار از اين خصلت خود مى گيرد، اين است كه مردم در برابر نادان به يارى او بر مى خيزند .

۱۷۴۶.امام على عليه السلام :بردبارى كردن در اوج خشم، آدمى را از خشم [خداى] جبّار در امان مى دارد .

۱۷۴۷.امام صادق عليه السلام :بردبارى، بهترين ياور است .

579 ـ تفسير بردبارى

۱۷۴۸.امام على عليه السلام :بردبار كسى است كه برادران خود را تحمل كند .

۱۷۴۹.امام حسن عليه السلامـ در پاسخ به پرسش از معناى بردبارى ـفرمود : فرو خوردن خشم و خويشتندارى .

580 ـ بردبارى هنگام خشم

۱۷۵۰.لقمان عليه السلام :بردبار، جز هنگام خشم شناخته نشود .

۱۷۵۱.امام على عليه السلامـ در پاسخ به پرسش از بردبارترين مردم ـفرمود : كسى كه خشمگين نمى شود .

۱۷۵۲.امام زين العابدين عليه السلام :من از مردى كه هنگام خشم بردبارى كند، خوشم مى آيد .

115 حماقت

581 ـ نكوهش حماقت

۱۷۵۳.امام على عليه السلام :حماقت، بدترين درد است.

۱۷۵۴.امام على عليه السلام :بدترين فقر ، حماقت است .

۱۷۵۵.امام على عليه السلام :زيانى كه احمق به خود مى زند دشمن به دشمنش نمى زند .

582 ـ صفات احمق

۱۷۵۶.عيسى عليه السلامـ در پاسخ به اين سؤال كه احمق كيست ؟ ـفرمود : خود رأى خودپسند ، كسى كه هرچه فضيلت است از آن خود مى داند و براى ديگران، بر خود هيچ فضيلتى قائل نيست، همه حقوق را براى خود مى داند وهيچ حقّى براى ديگران بر خود قائل نيست. اين است آن احمقى كه چاره اى براى درمان او وجود ندارد.

۱۷۵۷.امام على عليه السلام :كسى كه عيبهاى ديگران را ببيند و آنها را زشت شمارد اما همان عيبها را در خود بپسندد، احمق واقعى است .

۱۷۵۸.امام على عليه السلام :حماقت انسان، از اين راه شناخته مى شود كه در هنگام برخوردارى سرمست شود و در تنگدستى خود را بسيار خوار كند .

۱۷۵۹.امام على عليه السلام :از نشانه هاى احمق اين است كه هر دم به رنگى در مى آيد .

۱۷۶۰.امام على عليه السلام :سعى نكن هرچه مردم براى تو مى گويند ردّ كنى كه اين نشانه حماقت است.


منتخب ميزان الحكمه
374

۱۷۴۴.عنه عليه السلام :مَن حَلُمَ عن عَدُوِّهِ ظَفِرَ بهِ . ۱

۱۷۴۵.عنه عليه السلام :إنّ أوّلَ عِوَضِ الحَليمِ مِن خَصْلَتِهِ ، أنّ الناسَ أعْوانُهُ على الجاهِلِ . ۲

۱۷۴۶.عنه عليه السلام :الحِلمُ عِندَ شِدَّةِ الغَضَبِ يُؤمِنُ غَضَبَ الجَبّارِ . ۳

۱۷۴۷.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :كفى بالحِلمِ ناصِرا . ۴

579 ـ تَفسيرُ الحِلمِ

۱۷۴۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الحَليمُ مَنِ احْتَمَلَ إخوانَهُ . ۵

۱۷۴۹.الإمامُ الحسنُ عليه السلامـ وقد سُئلَ عنِ الحِلْمِ ـ: كَظْمُ الغَيظِ ومِلْكُ النَّفْسِ . ۶

580 ـ الحِلمُ عِندَ الغَضَبِ

۱۷۵۰.لقمانُ عليه السلام :لا يُعْرَفُ الحَليمُ إلّا عِندَ الغَضَبِ . ۷

۱۷۵۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ لمّا سُئلَ عن أحلَمِ النّاسِ ـ: الّذي لا يَغْضَبُ . ۸

۱۷۵۲.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :إنّهُ لَيُعْجِبُني الرّجُلُ أنْ يُدرِكَهُ حِلمُهُ عِندَ غَضَبِهِ . ۹

115 الحمق

581 ـ ذَمُّ الحُمقِ

۱۷۵۳.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الحُمْقُ أدْوَأُ الدّاءِ . ۱۰

۱۷۵۴.عنه عليه السلام :أفْقَرُ الفَقْرِ الحُمْقُ . ۱۱

۱۷۵۵.عنه عليه السلام :ما العَدُوُّ إلى عَدُوِّهِ أسْوأَ تَضْيِيعا مِن الأحمَقِ إلى نَفْسِهِ . ۱۲

582 ـ صِفاتُ الأحمَقِ

۱۷۵۶.عيسى عليه السلامـ لَمّا سئلَ عنِ الأحمَقِ ـ: المُعجَبُ برأيهِ ونَفْسِهِ ، الّذي يَرى الفَضلَ كُلَّهُ لَه لا علَيهِ ، ويُوجِبُ الحقَّ كُلَّهُ لنَفْسِهِ ولا يُوجِبُ علَيها حقّا ، فذاكَ الأحمَقُ الّذي لا حِيلةَ في مُداواتِه . ۱۳

۱۷۵۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن نَظرَ في عُيوبِ النّاسِ فأنْكَرهاثُمّ رَضِيَها لِنَفْسِهِ فذلكَ الأحمَقُ بعَينِهِ . ۱۴

۱۷۵۸.عنه عليه السلام :تُعرفُ حَماقَةُ الرّجُلِ بالأشَرِ في النِّعمَةِ ،وكَثْرَةِ الذُّلِّ في المِحْنَةِ . ۱۵

۱۷۵۹.عنه عليه السلام :مِن أماراتِ الأحمَقِ كَثْرَةُ تَلَوُّنِهِ . ۱۶

۱۷۶۰.عنه عليه السلام :لا تَرُدَّ على النّاسِ كلَّ ما حَدّثوكَ ؛ فكفى بذلكَ حُمْقا . ۱۷

1.كنز الفوائد : ۱/۳۱۹ .

2.جامع الأخبار : ۳۱۹/۸۹۶ .

3.غرر الحكم : ۱۷۷۶ .

4.الكافي : ۲/۱۱۲/۶ .

5.غرر الحكم : ۱۱۱۱ .

6.بحار الأنوار: ۷۸/۱۰۲/۲

7.بحار الأنوار: ۷۴/۱۷۸/۲۱.

8.الأمالي للصدوق: ۴۷۸/۶۴۴.

9.الكافي : ۲/۱۱۲/۳ .

10.غرر الحكم : ۶۸۷

11.غرر الحكم : ۲۸۴۹ .

12.نهج السعادة : ۳/۲۲۵ .

13.الاختصاص : ۲۲۱ .

14.نهج البلاغة : الحكمة ۳۴۹ .

15.غرر الحكم : ۴۵۲۰

16.غرر الحكم : ۹۴۴۵

17.غرر الحكم : ۱۰۲۵۱ .

  • نام منبع :
    منتخب ميزان الحكمه
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/45349
تعداد بازدید : 411120
صفحه از 1425
پرینت  ارسال به