497
منتخب ميزان الحكمه

حديث :

۲۴۱۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گناهان كبيره عبارتند از : شرك ورزيدن به خدا ، آزردن پدر و مادر ، قتل نفس (آدم كشى) و سوگند دروغ عمدى [براى ضايع كردن حقوق ديگران و خوردن مال مردم] .

۲۴۱۴.امام على عليه السلامـ در پاسخ به پرسش از بزرگترين كباير ـفرمود : ايمن و غافل بودن از مكر (عذاب و مهلت) خدا ، مأيوس شدن از گشايش خدا، و نوميدى از رحمت خدا .

۲۴۱۵.امام صادق عليه السلام :گناهان كبيره هفت تاست : كشتن عامدانه مؤمن ، تهمت زدن به زن پاكدامن ، فرار از ميدان جهاد با دشمن ، تعرّب بعد از هجرت ۱ ، خوردن به ناحق مال يتيم ، رباخوارى بعد از دانستن [حرمت آن] و هر چيزى كه خداوند به سبب آن آتش دوزخ را واجب كرده است .

775 ـ اصرار بر گناه

قرآن :

«و آن كسان كه چون مرتكب كارى زشت شوند يا به خود ستمى كنند ، خدا را ياد مى كنند و براى گناهان خويش آمرزش مى خواهند و كيست جز خدا كه گناهان را بيامرزد؟ و چون به زشتى گناه آگاهند در آنچه مى كردند پاى نفشارند» .

حديث :

۲۴۱۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :با استغفار، كبيره نباشد و با اصرار، صغيره . ۲

۲۴۱۷.امام باقر عليه السلامـ درباره آيه« . . . بر آنچه مى كردند پاى نفشارند»ـفرمود : اصرار بر گناه اين است كه بنده گناه كند و آمرزش نطلبد و در فكر توبه هم نباشد . اين است اصرار [بر گناه] .

ر .ك : آمرزش خواهى (از خدا) ، باب 1433 .

776 ـ شاد شدن به گناه

۲۴۱۸.امام على عليه السلام :هر كه از نافرمانى خداوند لذّت برد، خداوند او را به خوارى افكند .

۲۴۱۹.امام زين العابدين عليه السلام :از شاد شدن به گناه بپرهيز، كه شاد شدن به گناه از ارتكاب آن بدتر است .

777 ـ آثار گناهان

۲۴۲۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گناه براى غير گنهكار [نيز ]شوم است ؛ [زيرا] اگر با گنهكار مخالفت كند ، گرفتار شود ، اگر از او غيبت كند گنهكار شود و اگر به گناه رضايت دهد، در آن شريك شود .

۲۴۲۱.امام على عليه السلام :اشكها نخشكيد، مگر به سبب سختدلى و دلها سخت نشد، مگر به سبب كثرت گناه .

۲۴۲۲.امام زين العابدين عليه السلام :گناهانى كه بارش آسمان را باز مى دارند عبارتند از : قضاوت ظالمانه قاضيان ، شهادت دروغ، و كتمان شهادت .

۲۴۲۳.امام باقر عليه السلام :هيچ سالى كم بارش تر از سال ديگر نيست ، بلكه خداوند باران را هر جا كه خواهد مى باراند . [اما ]هر گاه مردمى مرتكب گناهان شوند ، خداوند عز و جل بارانى را كه براى آنان مقدّر كرده بود، از ايشان باز دارد .

۲۴۲۴.امام صادق عليه السلام :هر گاه آدمى گناهى كند نقطه سياهى در دلش پديد مى آيد . اگر توبه كرد آن نقطه پاك مى شود و اگر باز هم گناه كرد آن نقطه بزرگتر مى شود ، تا جايى كه همه دلش را فرا مى گيرد و زان پس هرگز روى رستگارى را نمى بيند .

1.در لسان العرب آمده است كه تعرّب بعد از هجرت به اين معناست كه كسانى كه از باديه به مدينه هجرت كرده بودند دوباره به باديه برگردند و با باديه نشينان (اعراب) زندگى كنند . اين عمل به منزله ارتداد بود. مترجم و شارح اصول كافى ذيل اين عبارت نيز مى نويسد : تعرّب بعد از هجرت در صدر اسلام نسبت به كسانى بوده كه از مكّه و آباديهاى كفرنشين به مدينه و مركز اسلام مهاجرت كرده بودند . برگشتن آنها با مسلمين ديگر را به بلاد كفر، تعرّب بعد از هجرت مى گفتند و يكى از گناهان كبيره و به منزله ارتداد بوده است. ولى در اعصار ائمه عليهم السلام و دوران غيبت ، تعرّب اين است كه مسلمانى در بلاد كفر بوده و در آنجا از اظهار اسلام و تعلّم احكام ممنوع و معذور باشد، اقامت او در آنجا از گناهان كبيره است.بعضى از علما تعرّب را تعميم داده و حتّى شامل كسى دانسته اند كه مشغول تحصيل علمى شود و سپس آن را ترك كند ـ م .

2.يعنى گناه كبيره، در صورت استغفار از آن، آمرزيده مى شود و گناه صغيره، در صورت اصرار بر آن، كبيره محسوب مى شود ـ م.


منتخب ميزان الحكمه
496

الحديث :

۲۴۱۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :الكبائرُ : الإشراكُ بِاللّهِ ، وعُقُوقُ الوالدَينِ ، وقَتلُ النَّفْسِ ، واليَمينُ الغَمُوسُ . ۱

۲۴۱۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ لَمّا سُئِلَ عن أكبَرِ الكبائرِ ـ: الأمنُ مِن مَكرِ اللّهِ ، والإياسُ مِن رَوحِ اللّهِ ، والقُنُوطُ مِن رَحمَةِ اللّهِ . ۲

۲۴۱۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :الكبائرُ سَبعٌ : قَتلُ المؤمِنِ مُتَعَمِّداً ، وقذفُ المُحصَنَةِ ، والفِرارُ مِنَ الزَّحفِ ، والتَّعَرُّبُ بعدَ الهِجرَةِ ، وأكلُ مالِ اليتيمِ ظُلماً ، وأكلُ الرِّبا بعدَ البَيِّنَةِ ، وكُلُّ ما أوجَبَ اللّهُ عليهِ النارَ . ۳

775 ـ الإِصرارُ عَلَى الذَّنبِ

الكتاب :

(وَالَّذِينَ إذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أوْ ظَلَمُوا أنفُسَهُم ذَكَرُوا اللّهَ فَاستَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلَا اللّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ) . ۴

الحديث :

۲۴۱۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لا كبيرَ مَع الاستِغفارِ ، ولا صغيرَمع الإصرارِ . ۵

۲۴۱۷.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ في قولِهِ تعالى :«...ولَم يُصِرُّوا ...»ـ: الإصرارُ أن يُذنِبَ العَبدُ ولايَستَغفِرَ ، ولا يُحَدِّثَ نفسَهُ بالتوبةِ فذلكَ الإصرارُ . ۶

انظر : الإستغفار : باب 1433 .

776 ـ الاِبتِهاجُ بِالذَّنبِ

۲۴۱۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن تَلَذَّذَ بمعاصِي اللّهِ أورَثَهُ اللّهُ ذُلّاً . ۷

۲۴۱۹.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :إيّاكَ والابتِهاجَ بالذنبِ ، فإنّ الابتِهاجَ بهِ أعظَمُ مِن رُكوبِهِ . ۸

777 ـ آثارُ الذُّنوبِ

۲۴۲۰.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :الذَّنبُ شُؤمٌ على غيرِ فاعِلِهِ ، إن عَيَّرَهُ ابتُلِيَ ، وإنِ اغتابَهُ أثِمَ ، وإن رَضِيَ بهِ شارَكَهُ . ۹

۲۴۲۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ما جَفَّتِ الدُّموعُ إلّا لِقَسوَةِالقُلوبِ ، وما قَسَتِ القُلوبُ إلّا لكَثرَةِ الذُّنوبِ . ۱۰

۲۴۲۲.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :الذُّنوبُ التي تَحبِسُ غَيثَ السماءِ : جَورُ الحُكّامِ في القَضاءِ ، وشَهادَةُ الزُّورِ ، وكِتمانُ الشهادَةِ . ۱۱

۲۴۲۳.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :إنّه ما مِن سَنَةٍ أقَلَّ مَطَراً مِن سَنَةٍ ، ولكنّ اللّهَ يَضَعُهُ حيثُ يشاءُ ، إنّ اللّهَ عزّوجلّ إذا عَمِلَ قَومٌ بالمعاصِي صَرَفَ عَنهُم ما كانَ قَدَّرَ لَهُم مِنَ المَطَرِ . ۱۲

۲۴۲۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إذا أذنَبَ الرجُلُ خَرَجَ فيقَلبِهِ نُكْتَةٌ سَوْداءُ ، فإن تابَ انمَحَتْ ، وإن زادَ زادَتْ حتّى تَغلِبَ على قَلبِهِ فلا يُفلِحُ بَعدَها أبداً . ۱۳

1.كنز العمّال : ۷۷۹۸

2.كنز العمّال : ۴۳۲۵ .

3.الكافي : ۲/ ۲۷۷/۳ .

4.آل عمران : ۱۳۵ .

5.بحار الأنوار : ۷۳/۳۵۵/۶۲

6.بحار الأنوار : ۶/۳۲/۴۰ .

7.غرر الحكم : ۸۸۲۳ .

8.بحار الأنوار : ۷۸/۱۵۹/۱۰ .

9.الفردوس : ۲/۲۴۹/۳۱۶۹ .

10.علل الشرائع : ۸۱/۱ .

11.معاني الأخبار : ۲۷۱/۲ .

12.بحار الأنوار : ۷۳/۳۲۹/۱۲

13.بحار الأنوار : ۷۳/۳۲۷/۱۰ .

  • نام منبع :
    منتخب ميزان الحكمه
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/45349
تعداد بازدید : 411096
صفحه از 1425
پرینت  ارسال به