663
منتخب ميزان الحكمه

219 شفاعت وميانجيگرى

1037 ـ ميانجيگرى در دنيا

۳۲۸۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ميانجيگرى كنيد تا پاداش بينيد .

۳۲۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه با ميانجيگرى خود زيانى را دفع يا سودى را احيا كند ، خداوند متعال ، قدمهاى او را استوار بدارد ، در روزى كه قدمها مى لغزد .

۳۲۸۲.امام صادق عليه السلام :ميانجيگرى ، زكات مقام است .

1038 ـ شفاعت در آخرت

قرآن :

«بگو : شفاعت تماماً از آنِ خداست . ۱ فرمانروايى آسمانها و زمين خاصّ اوست . سپس به نزد او باز گردانيده مى شويد» .

«كيست كه جز به اذن خدا ، نزد او شفاعت كند؟» .

«اختيار شفاعت ندارند مگر كسى كه از جانب خداى رحمان پيمانى گرفته باشد» .

«در آن روز شفاعت سود ندهد مگر كسى را كه خداوند رحمان اجازه دهد و سخنش او را پسند آيد» .

ر.ك : انعام : آيات 51 ، 70 و سجده : آيه 40 و انبياء : آيه 28 .

حديث :

۳۲۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :شفاعت من شامل آن كس از امّتم مى شود كه اهل بيت مرا دوست داشته باشد .

۳۲۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همانا من در روز قيامت كسى را كه در دلش به اندازه بال پشه اى ايمان باشد ، شفاعت خواهم كرد .

۳۲۸۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :زمانى كه به مقام ستوده برسم ، براى مرتكبان گناهان كبيره امت خود شفاعت مى كنم و خداوند شفاعت من درباره آنها را مى پذيرد . به خدا سوگند براى كسانى كه فرزندان مرا بيازارند شفاعت نخواهم كرد .

۳۲۸۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر پيامبرى به درگاه خدا دعايى كرده و از او چيزى خواسته است ، امّا من خواهش خود [از خدا ]را براى شفاعت امّتم در روز قيامت نگهداشته ام .

۳۲۸۷.امام باقر عليه السلامـ درباره آيه:«و بزودى پروردگارت تو را عطا مى كند تا خشنود شوى»ـفرمود : آن، شفاعت است . به خدا سوگند، شفاعت است ؛ به خدا سوگند، شفاعت است .

1.علّامه طباطبايى در تفسير آيه «بگو : شفاعت تماماً از آنِ خداست» چنين فرمود : اين آيه توضيح و تأكيدى است بر آيه قبل كه مى فرمايد : «بگو : حتى اگر آن شفيعان هيچ قدرتى نداشته باشند؟» . و حرف لام در «للّه ِ» براى ملكيت است و آيه «فرمانروايى آسمانها و زمين خاصّ اوست» در مقام تعليل جمله پيشين است و بدين معناست كه هر شفاعتى مالِ خداست ؛ چرا كه او مالك همه چيز است مگر اين كه در چيزى از آنها به كسى اجازه دهد و او را مالك آن نمايد . و اما اين گفته برخى كه بعضى بندگان خدا مانند فرشتگان در شفاعت از استقلال عمل مطلق برخوردارند، درست نيست . خداوند متعال مى فرمايد : «شفاعت كننده اى نباشد مگر با اجازه او» . و اين آيه چنانچه در كنار آيه «آنان را جز خدا هيچ ياور و شفيعى نباشد» قرار گيرد ، معناى ديگرى، دقيقتر از آنچه گفتيم دارد و آن اين كه شفيع حقيقى همان خداوند سبحان است وديگر شفيعان تنها به اذن او شفاعت مى كنند . . . . در بحث شفاعت گفتيم كه شفاعت، با واسطه قرار گرفتن برخى صفات خداوند متعال، ميان او و شخص شفاعت شده ، به منظور اصلاح وضع او ، صورت مى پذيرد . مانند واسطه قرار گرفتن صفات رحمت و مغفرت، ميان خدا و بنده گناهكار او، به منظور نجات وى از بار گناه و رهانيدنش از عذاب .


منتخب ميزان الحكمه
662

219 الشفاعة

1037 ـ الشَّفاعَةُ فِي الدُّنيا

۳۲۸۰.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :اِشفَعُوا تُؤجَرُوا . ۱

۳۲۸۱.عنه صلى الله عليه و آله :مَن شَفَعَ شَفاعَةً يَدفَعُ بها مَغرَما أويُحيِي بها مَغنَما ، ثَبَّتَ اللّهُ تعالى قَدَمَيهِ حِينَ تَدحَضُ الأقدامُ . ۲

۳۲۸۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :الشَّفاعَةُ زَكاةُ الجاهِ . ۳

1038 ـ الشَّفاعَةُ فِي الآخِرَةِ

الكتاب :

(قُلْ للّهِِ الشَّفاعَةُ جَمِيعا ۴ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ والْأرْضِ ثُمَّ إلَيهِ تُرْجَعُونَ». ۵

(مَنْ ذا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إلّا بِإذْنِهِ). ۶

(لا يَمْلِكُونَ الشَّفاعَةَ إلّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحمنِ عَهْدا). ۷

(يَوْمَئذٍ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ إلّا مَنْ أذِنَ لَهُ الرَّحمنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلاً). ۸

(انظر) الأنعام : 51 ، 70 والسجدة : 40 والأنبياء : 28 .

الحديث :

۳۲۸۳.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :شَفاعَتي لِاُمَّتي مَن أحَبَّ أهلَ بَيتي . ۹

۳۲۸۴.عنه صلى الله عليه و آله :لَأشفَعَنَّ يَومَ القِيامَةِ لِمَن كانَ في قَلبِهِ جَناحُ بَعوضَةٍ إيمانٌ . ۱۰

۳۲۸۵.عنه صلى الله عليه و آله :إذا قُمتُ المَقامَ المَحمودَ تَشَفَّعتُ في أصحابِ الكبائرِ مِن اُمَّتي، فَيُشَفِّعُني اللّهُ فِيهِم ، واللّهِ لا تَشَفَّعتُ فِيمَن آذى ذُرِّيَّتي . ۱۱

۳۲۸۶.عنه صلى الله عليه و آله :لِكُلِّ نَبِيٍّ دَعوَةٌ قد دَعا بِها وقد سَألَ سُؤلاً ، وقد خَبَأتُ دَعوَتي لِشَفاعَتِي لِاُمَّتي يَومَ القِيامَةِ . ۱۲

۳۲۸۷.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ في قولِهِ تعالى :«ولَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى»ـ: الشَّفاعَةُ ، واللّهِ الشَّفاعةُ ، واللّهِ الشَّفاعَةُ . ۱۳

1.كنز العمّال : ۶۴۸۹

2.كنز العمّال : ۶۴۹۶ .

3.تحف العقول : ۳۸۱ .

4.قال العلّامة الطباطبائي في تفسير قوله تعالى : «قُلْ للّه ِِ الشَّفاعَةُ جَميعا) : توضيح وتأكيد لما مرّ من قوله : «قُلْ أوَلَوْ كانُوا لا يَمْلِكُونَ شَيْئا» . الزمر : ۴۳ . واللام في « للّه » للملك ، وقوله : «لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ والأَرْضِ» . الزمر : ۴۴ . في مقام التعليل للجملة السابقة ، والمعنى : كلّ شفاعة فإنّها مملوكة للّه فإنّه المالك لكلّ شيء ، إلّا أن يأذن لأحد في شيء منها فيملّكه إياها ، وأمّا استقلال بعض عباده كالملائكة بملك الشفاعة مطلقا ـ كما يقولون ـ فممّا لا يكون ، قال تعالى : «ما مِنْ شَفِيعٍ إلّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ» . يونس : ۳ . وللآية معنى آخر أدقّ إذا انضمّت إلى مثل قوله تعالى : «لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ ولا شَفِيعٌ» . الأنعام : ۵۱ . وهو أنّ الشفيع بالحقيقة هو اللّه سبحانه وغيره من الشفعاء لهم الشفاعة بإذن منه ، فقد تقدّم في بحث الشفاعة في الجزء الأوّل من الكتاب أنّ الشفاعة ينتهي إلى توسّط بعض صفاته تعالى بينه وبين المشفوع له لإصلاح حاله ، كتوسّط الرحمة والمغفرة بينه وبين عبده المذنب لإنجائه من وبال الذنب وتخليصه من العذاب . الميزان في تفسير القرآن : ۱۷/۲۷۰.

5.الزمر : ۴۴ .

6.البقرة : ۲۵۵ .

7.مريم : ۸۷ .

8.طه : ۱۰۹ .

9.كنز العمّال : ۳۹۰۵۷

10.كنز العمّال : ۳۹۰۴۳ .

11.الأمالي للصدوق : ۳۷۰/۴۶۲ .

12.الخصال : ۲۹/۱۰۳ .

13.بحار الأنوار : ۸/۵۷/۷۲

  • نام منبع :
    منتخب ميزان الحكمه
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/45349
تعداد بازدید : 417952
صفحه از 1425
پرینت  ارسال به