677
منتخب ميزان الحكمه

۳۳۵۱.امام على عليه السلام :ترديد (شبهه) به خود راه ندهيد كه گرفتار شكّ مى شويد، ۱ و شك نكنيد كه به كفر گرفتار مى آييد، و به نفْسهاى خود رخصت ندهيد كه در اين صورت [در دين] سهل انگار مى شويد .

1060 ـ آثار و ثمرات شكّ

۳۳۵۲.امام على عليه السلام :شكّ ، ايمان را بر باد مى دهد .

۳۳۵۳.امام على عليه السلام :شكّ ، نور دل را خاموش مى كند .

۳۳۵۴.امام على عليه السلام :ثمره شكّ ، سرگردانى است .

ر.ك : يقين ، باب 1914 .

1061 ـ آنچه شكّ را مى زدايد

۳۳۵۵.امام على عليه السلام :با انديشيدن پياپى، شكّ ناپديد مى شود .

۳۳۵۶.امام على عليه السلام :در شگفتم از كسى كه آفرينش خدارا مى بيند و با اين حال در [وجود] او شكّ دارد !

۳۳۵۷.امام على عليه السلام :هيچ مخلصى دچار شبه نشد ،و هيچ يقين مندى شكّ نكرد .

1062 ـ شاخه هاى شك

۳۳۵۸.امام على عليه السلام :شك چهار شاخه دارد : جدال كردن ، ترس ، سرگردانى، و تن دادن . كسى كه جدال كردن را عادت خويش گرداند ، شب او صبح نشود ، و كسى كه از آنچه رو يا رويش هست ، بترسد به عقب برگردد، و كسى كه در [عالم ]ترديد و تشويش سرگردان ماند پايمال سُمهاى شياطين شود، و كسى كه به هلاكت دنيا و آخرت تن دهد در هر دو سراى هلاك گردد .

223 شهادت (1) «گواهى دادن»

1063 ـ گواهى عادلانه

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! براى خدا به داد برخيزيد و به عدالت گواهى دهيد . دشمنى با گروهى ديگر وادارتان نكند كه عدالت نورزيد . عدالت ورزيد كه آن به تقوا نزديكتر است و از خدا بترسيد كه خدا به هر كارى كه مى كنيد آگاه است» .

۳۳۵۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من عادل هستم و جز شهادت عادلانه نمى دهم .

۳۳۶۰.امام على عليه السلام :عدالت ، روح شهادت دادن است.

1064 ـ ترغيب به گواهى دادن

قرآن :

«و براى خدا شهادت را [به راستى] ادا كنيد» .

«و شاهدان چون [به شهادت دادن] فرا خوانده شوند نبايد خوددارى كنند» .

حديث :

۳۳۶۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه براى زنده كردن حقّ يك نفر مسلمان شهادت حقّ بدهد ، روز قيامت در حالى آورده مى شود كه نور چهره اش تا چشم كار مى كند ديده مى شود و خلايق او را به نام و نسب مى شناسد.

۳۳۶۲.امام صادق عليه السلامـ نيز درباره همين آيه ـفرمود : هرگاه فردى براى شهادت دادن دعوت شد ، سزاوار نيست بگويد : من براى شما شهادت نمى دهم .

1.در شرح مولى محمّد صالح مازندرانى بر اصول كافى ، ذيل اين حديث، آورده است: ارتياب به معناى تشويش و اضطراب، سوء ظن و بد گمانى، و به معناى شكّ آمده است . و شايد مراد اين باشد كه خويشتن را به واسطه انديشيدن در شبهات و تخيّلاتى كه معارض حق هستند، دچار تشويش و اضطراب فكرى نكنيد زيرا اين امر به شك كردن در حق مى انجامد . وجوه ديگرى نيز ذكر كرده است كه علاقه مندان را به كتاب ياد شده ارجاع مى دهيم.


منتخب ميزان الحكمه
676

۳۳۵۱.عنه عليه السلام :لا تَرتابُوا فَتَشُكُّوا ، ولا تَشُكُّوافَتَكفرُوا ، ولا تُرَخِّصُوا لِأنفُسِكُم فَتُدهِنوا . ۱

1060 ـ آثارُ الشَّكِّ

۳۳۵۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الشَّكُّ يُحبِطُ الإيمانَ . ۲

۳۳۵۳.عنه عليه السلام :الشَّكُّ يُطفِئُ نورَ القَلبِ . ۳

۳۳۵۴.عنه عليه السلام :ثَمرَةُ الشَّكِّ الحَيرَةُ . ۴

(انظر) اليقين : باب 1914 .

1061 ـ ما يَرفَعُ الشَّكَّ

۳۳۵۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :بتَكَرُّرِ الفِكرِ يَنجابُ الشَّكُّ . ۵

۳۳۵۶.عنه عليه السلام :عَجِبتُ لِمَن شَكَّ في اللّهِ وهو يَرى خَلقَ اللّهِ ! ۶

۳۳۵۷.عنه عليه السلام : ماارتابَ مُخلِصٌ ولا شَكَّ مُوقِنٌ . ۷

1062 ـ شُعَبُ الشَّكِّ

۳۳۵۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الشَّكُّ على أربَعِ شُعَبٍ : على التَّمارِي ، والهَولِ ، والتَّرَدُّدِ ، والاستِسلامِ ، فَمَن جَعَلَ المِراءَ دَيدَنا لَم يُصبِحْ لَيلُهُ ، ومَن هالَهُ ما بَينَ يَدَيهَ نَكَصَ على عَقِبَيهِ ، ومَن تَرَدَّدَ في الرَّيبِ وَطِئَتهُ سَنابِكُ الشَّياطينِ ، ومَنِ استَسلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنيا والآخِرَةِ هَلَكَ فيهِما . ۸

223 الشَّهادة (1) الشّهادة في القضاء

1063 ـ الشَّهادَةُ بِالقِسطِ

(يا أيُّها الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوّامِينَ للّهِِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَلا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى ألَا تَعْدِلُوا اعدِلُوا هُوَ أقْرَبُ لِلتَّقوَى وَاتَّقُوا اللّهَ إنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ). ۹

۳۳۵۹.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنّي عَدلٌ لا أشهَدُ إلّا على عَدلٍ. ۱۰

۳۳۶۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :القِسْطُ رُوحُ الشهادَةِ . ۱۱

1064 ـ الحَثُّ عَلى أداءِ الشَّهادَةِ

الكتاب :

(وَأقِيْمُوا الشَّهادَةَ للّهِِ). ۱۲

(وَلا يَأبَ الشُّهَداءُ إذا ما دُعُوا). ۱۳

الحديث :

۳۳۶۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :مَن شَهِدَ شهادَةَ حَقٍّ لِيُحيِيَ بهاحَقَّ امرِئٍ مُسلمٍ أتى يَومَ القِيامَةِ ولِوَجهِهِ نُورٌ مَدَّ البَصَرِ ، يَعرِفُهُ الخلايِقُ بِاسمِهِ ونَسَبِهِ . ۱۴

۳۳۶۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ أيضا ـ: لا يَنبَغِي لِأَحَدٍ إذاما دُعِيَ للشهادَةِ شَهِدَ علَيها أن يَقولَ : لا أشهَدُ لَكُم . ۱۵

1.بحار الأنوار : ۲/۵۴/۲۴ .

2.غرر الحكم : ۷۲۳

3.غرر الحكم : ۱۲۴۲

4.غرر الحكم : ۴۶۱۹

5.غرر الحكم : ۴۲۷۱ .

6.نهج البلاغة : الحكمة ۱۲۶ .

7.غرر الحكم : ۹۵۳۲ .

8.نهج البلاغة : الحكمة ۳۱ .

9.المائدة : ۸ .

10.كنز العمّال : ۱۷۷۳۵ .

11.غرر الحكم : ۳۵۶ .

12.الطلاق : ۲ .

13.البقرة : ۲۸۲ .

14.بحار الأنوار : ۱۰۴/۳۱۱/۹ .

15.تفسير العيّاشيّ : ۱/۱۵۶/۵۲۴ .

  • نام منبع :
    منتخب ميزان الحكمه
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/45349
تعداد بازدید : 417974
صفحه از 1425
پرینت  ارسال به