1259 ـ ديدگان او را نمى يابند و دلها او را مشاهده مى كنند
قرآن:
«ديدگان او را در نمى يابند و او ديدگان را در مى يابد و او لطيف و آگاه است».
حديث:
۴۱۲۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آن شب كه مرا به آسمان بردند، جبرئيل مرا به جايى رساند كه خودش هرگز در آن جا قدم نگذاشته بود. پس، پرده ها براى من كنار زده شد و خداوند عز و جل از نور عظمت خود، تا دوست داشت، به من نشان داد.
۴۱۲۲.الأمالى صدوق :در زمان خلافت على عليه السلام ... شخصى به نام ذِعْلِب در مقابل حضرت ايستاد و عرضه داشت : اى امير مؤمنان! آيا تا كنون پروردگار خود را ديده اى ؟ حضرت فرمود: واى بر تو اى ذعلب! من خدايى را كه نديده باشم نمى پرستم. عرض كرد: چگونه او را ديده اى، برايمان وصفش كن؟ حضرت فرمود: واى بر تو! چشمها او را با نگاه كردن نديده اند، بلكه دلها از طريق حقايق ايمان (تصديقات و باورهاى عقلى يا انوار عقلى ناشى از ايمان) مشاهده اش كرده اند.
۴۱۲۳.امام رضا عليه السلامـ درباره آيه«ديدگان او را در نمى يابند...»ـفرمود : اوهام دلها او را در نمى يابند، چگونه نگاه چشمها دريابندش؟!
۴۱۲۴.امام عسكرى عليه السلام :خداوند تبارك و تعالى از نور عظمت خويش، چندان كه دوست داشت، به قلب رسول خود نماياند.
1260 ـ خدا بى آغاز و انجام است
۴۱۲۵.امام على عليه السلام :سپاس و ستايش خداى را كه اول است پيش از هر اوّلى و آخر است بعد از هر آخرى و به سبب اول بودنش لازم است كه او را آغازى نباشد و به سبب آخر بودنش واجب است كه او را پايان و آخرى نباشد.
۴۱۲۶.امام على عليه السلام :هيچ گاه زوال نپذيرد و همواره بوده است؛ پيش از همه چيز بوده بى آن كه او را آغازى باشد و پس از همه چيز هست بى آن كه نهايت و پايانى داشته باشد.
۴۱۲۷.امام على عليه السلامـ در پاسخ به مردى يهودى كه پرسيد: پروردگار عز و جل ما از كى بوده است؟ ـفرمود : اى يهودى! چنين نبوده كه پروردگار ما نبوده و سپس بود شده باشد. سؤال «از كى بوده؟» تنها درباره موجودى به كار مى رود كه نبوده و سپس بود شده است. خدا موجود است بى آن كه حادث باشد. همواره بوده و قبل و نقطه آغازى ندارد. پيش از پيش است و پيش از نقطه نهايت [در جانب ازل]. غايت و نقطه پايان به او ختم مى شود، او پايان هر پايانى است.
۴۱۲۸.امام باقر عليه السلام :خداوند تبارك و تعالى بود و چيزى جز او نبود، نورى بود تهى از تاريكى، راستگو بود و دروغ در او راه نداشت، دانا بود و نادانى همراهش نبود، زنده بود و مرگ با او نبود؛ هم اينك نيز چنين است و همواره چنين خواهد بود.
1261 ـ خدا زنده است
قرآن:
«اللّه خدايى است كه هيچ خدايى جز او نيست. زنده و پاينده است».
حديث:
۴۱۲۹.امام صادق عليه السلام :خداوند علمى است كه هيچ نادانى در او نيست، زندگى اى است كه مرگى با او نيست و روشنايى اى است كه هيچ تاريكى در او نباشد.