959
منتخب ميزان الحكمه

310 غيبت

1454 ـ نهى از غيبت

قرآن :

«از يكديگر غيبت نكنيد؛ آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده اش را بخورد؟ آن را ناخوش داريد. [پس ]از خدا بترسيد، كه خدا توبه پذير مهربان است».

حديث :

۴۸۹۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در شب معراج، مردمى را ديدمكه چهره هاى خود را با ناخنهايشان مى خراشند. پرسيدم : اى جبرئيل! اينها كيستند؟ گفت : اينها كسانى هستند كه از مردم غيبت مى كنند و آبرويشان را مى برند.

۴۸۹۹.الترغيب والترهيب :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : غيبت كردن بدتر از زناست. عرض شد : چگونه؟ فرمود : مرد زنا مى كند و سپس توبه مى نمايد و خدا توبه اش را مى پذيرد. اما غيبتگر آمرزيده نمى شود، تا زمانى كه غيبت شونده او را ببخشد.

۴۹۰۰.امام على عليه السلام :غيبت كردن، كار شخص ناتوان است.

۴۹۰۱.امام حسين عليه السلامـ به مردى كه در حضور ايشان از ديگرى غيبت كرد ـفرمود: اى مرد! دست از غيبت بردار؛ زيرا غيبت خورش سگهاى دوزخ است.

۴۹۰۲.امام صادق عليه السلام :غيبت نكن، كه از تو غيبت مى شود. و براى برادرت چاه مكن كه خود در آن مى افتى؛ زيرا به هر دست بدهى، با همان دست پس مى گيرى.

۴۹۰۳.امام صادق عليه السلام :مردى به على بن الحسين عليهماالسلامگفت:فلانى به شما نسبت مى دهد كه گمراه و بدعتگذار هستى. على بن الحسين به او فرمود: حقّ همنشينى با آن مرد را پاس نداشتى؛ زيرا سخن او را به ما منتقل كردى. حقّ مرا نيز به جا نياوردى زيرا از برادرم چيزى به من رساندى كه من آن را نمى دانستم!... از غيبت بپرهيز، كه آن نواله سگهاى دوزخ است و بدان كسى كه از مردم زياد عيبگويى كند، اين عيبگويى زياد بر اين نكته گواهى دهد كه او اين عيبها را به همان اندازه اى كه در خودش هست، مى جويد (به همان اندازه عيب دارد ).

1455 ـ غيبت و دين

۴۹۰۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :غيبت كردن در [نابودى ]دين مرد، زودتر كارگر مى افتد تا بيمارى خوره در اندرون او.

۴۹۰۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذيرد مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.

۴۹۰۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :روز قيامت فردى را مى آورندو او را در پيشگاه خدا نگه مى دارند و كارنامه اش را به او مى دهند، اما حسنات خود را در آن نمى بيند. عرض مى كند : الهى! اين كارنامه من نيست! زيرا من در آن طاعات خود را نمى بينم! به او گفته مى شود : پروردگار تو نه خطا مى كند و نه فراموش. عمل تو به سبب غيبت كردن از مردم بر باد رفت. سپس مرد ديگرى را مى آورند و كارنامه اش را به او مى دهند. در آن طاعت بسيارى را مشاهده مى كند. عرض مى كند : الهى! اين كارنامه من نيست! زيرا من اين طاعات را به جا نياورده ام! گفته مى شود : فلانى از تو غيبت كرد پس حسنات او به تو داده شد.


منتخب ميزان الحكمه
958

310 الغِيبة

1454 ـ النَّهيُ عنِ الغِيبَةِ

الكتاب :

(وَلا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضا أيُحِبُّ أحَدُكُمْ أنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أخِيهِ مَيْتا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللّهَ إنَّ اللّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ) . ۱

الحديث :

۴۸۹۸.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :مَرَرتُ ليلةَ اُسرِيَ بي على قَومٍ يَخمِشُونَ وُجوهَهُم بأظفارِهمِ ، فقلتُ : يا جَبرَئيلُ ، مَن هؤلاءِ ؟ فقالَ : هؤلاءِ الذينَ يَغتابُونَ الناسَ ويَقَعُونَ في أعراضِهِم . ۲

۴۸۹۹.الترغيب والترهيب :قالَ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : الغِيبَهُ أشَدُّ مِن الزِّنا ، قيلَ : وكيفَ ؟ قالَ : الرجلُ يَزني ثُمّ يَتوبُ فَيَتُوبُ اللّهُ علَيهِ ، وإنّ صاحِبَ الغِيبَةِ لايُغفَرُ لَهُ حتّى يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ . ۳

۴۹۰۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الغِيبَةُ جُهدُ العاجِزِ . ۴

۴۹۰۱.الإمامُ الحسينُ عليه السلامـ لِرجُلٍ اغتابَ عِندَهُ رجُلاً ـ: يا هذا، كُفَّ عنِ الغِيبَةِ؛ فإنّها إدامُ كِلابِ النارِ . ۵

۴۹۰۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :لا تَغتَبْ فتُغتَبُ ، ولا تَحفِرْ لِأخِيكَ حُفرَةً فَتَقَعَ فيها ؛ فإنَّكَ كما تَدينُ تُدانُ . ۶

۴۹۰۳.عنه عليه السلام :قالَ رَجُلٌ لعليِّ بنِ الحسينِ عليهماالسلام : إنَ فُلانا يَنسُبُكَ إلى أ نّكَ ضالٌّ مُبتدِعٌ ! فقالَ لَهُ عليُّ بنُ الحسينِ عليهماالسلام : مارَعَيتَ حقَّ مُجالَسَةِ الرجُلِ حيثُ نَقَلتَ إلَينا حَديثَهُ ، ولا أدَّيتَ حَقِّي حيثُ أبلَغتَني عن أخي ما لَستُ أعلَمُهُ ! ... إيّاكَ والغِيبَةَ فإنّها إدامُ كِلابِ النارِ ، وَاعلَمْ أنّ مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ عُيوبِ الناسِ شَهِدَ علَيهِ الإكثارُ أ نّهُ إنّما يَطلُبُها بقَدرِ ما فيهِ . ۷

1455 ـ الغيبَةُ وَالدِّينُ

۴۹۰۴.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :الغِيبَةُ أسرَعُ في دِينِ الرجُلِ المُسلمِ مِن الآكِلَةِ في جَوفِهِ . ۸

۴۹۰۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَنِ اغتابَ مُسلِما أو مُسلمَةً لم يَقبَلِ اللّهُ صَلاتَهُ ولاصيامَهُ أربَعينَ يَوما ولَيلةً ، إلّا أن يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ . ۹

۴۹۰۶.عنه صلى الله عليه و آله :يُؤتى بأحَدٍ يَومَ القِيامَةِ يُوقَفُ بينَ يَدَيِ اللّهِ ويُدفَعُ إلَيهِ كتابُهُ فلا يَرى حَسَناتِهِ ، فيقولُ : إلهي ، ليسَ هذا كتابِي ! فإنّي لا أرى فيها طاعَتي ؟ ! فيقالُ لَهُ : إنّ رَبَّكَ لايَضِلُّ ولايَنسى ، ذَهَبَ عَمَلُكَ بِاغتِيابِ الناسِ . ثُمّ يُؤتى بآخَرَ ويُدفَعُ إلَيهِ كتابُهُ فَيَرى فيهِ طاعاتٍ كثيرَةً ، فيقولُ : إلهي ، ما هذا كتابِي ! فإنّي ما عَمِلتُ هذهِ الطَّاعاتِ ! فيقالُ : لأنَّ فلانا اغتابَكَ فَدُفِعَت حَسَناتُهُ إلَيكَ . ۱۰

1.الحجرات : ۱۲.

2.تنبيه الخواطر : ۱/۱۱۵.

3.الترغيب والترهيب : ۳/۵۱۱/۲۴.

4.نهج البلاغة : الحكمة ۴۶۱.

5.تحف العقول : ۲۴۵.

6.بحار الأنوار : ۷۵/۲۴۹/۱۶

7.بحار الأنوار : ۷۵/۲۴۶/۸.

8.الكافي : ۲/۳۵۷/۱.

9.بحار الأنوار : ۷۵/۲۵۸/۵۳ .

10.جامع الأخبار : ۴۱۲/۱۱۴۴.

  • نام منبع :
    منتخب ميزان الحكمه
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/45349
تعداد بازدید : 418081
صفحه از 1425
پرینت  ارسال به