967
منتخب ميزان الحكمه

۴۹۴۰.امام على عليه السلام :بدانيد كه هر كس تقواى الهى درپيش گيرد، خداوند براى او راه خروجى از فتنه ها قرار دهد و نورى در تاريكيها.

1466 ـ گوناگون

۴۹۴۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر آينه پس از من فتنه هايى همچون پاره هاى شب تار امّتم را فرا پوشاند، چندان كه آدمى بر اثر آنها شب مؤمن باشد و روز كافر، روز مؤمن باشد و شب كافر. مردمانى دين خود را به اندك متاعى از دنيا مى فروشند.

۴۹۴۲.امام على عليه السلام :هر كس آتش فتنه را برافروزد، خود آتشگيره آن شود.

۴۹۴۳.امام على عليه السلام :زمامدار ستمكار و بيرحم، بهتراز فتنه (هرج و مرجى) است كه دائمى باشد.

۴۹۴۴.امام على عليه السلام :به گاهِ فتنه همچون شتر نر دوساله باش كه نه پشت [و نيرويى ]دارد كه بر او سوار شوند و نه پستانى كه از آن شير دوشند.

313 فتوا

1467 ـ كسى كه بر اساس رأى خود فتوا دهد

۴۹۴۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بى باك ترينِ شما در فتوا دادن، بى باك ترين شما در برابر آتش است.

۴۹۴۶.امام باقر عليه السلام :ما اگر بر اساس رأى و هوس خودبه مردم فتوا مى داديم، هر آينه از هلاك شدگان بوديم. ليكن ما بر پايه قول و سنّت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و اصول علميى كه خود داريم و از پدران بزرگوار خود به ارث مى بريم، براى مردم فتوا مى دهيم... .

۴۹۴۷.امام صادق عليه السلام :كسى كه براساس رأى خود به مردم فتوا دهد، از چيزى كه نمى داند پيروى كرده است و كسى كه از آنچه نمى داند پيروى كند، با خدا به ضدّيت برخاسته است؛ زيرا ندانسته چيزى را حلال و حرام كرده است.

۴۹۴۸.امام صادق عليه السلام :از فتوا دادن چنان بگريز كه ازشير مى گريزى و گردنت را پل مردم قرار مده.

ر.ك : رأى ، باب 795 .

1468 ـ جواز فتوا دادن براى عالِم

۴۹۴۹.امام على عليه السلامـ در نامه خود به قثم بن عباس ـنوشت : در صبح و عصر با آنان (مردم) بنشين و براى كسى كه از تو حكم و مسأله اى مى پرسد، فتوا بده و نادان را بياموز و با دانا گفتگوى علمى كن.

۴۹۵۰.امام باقر عليه السلامـ به ابان بن تغلب ـفرمود: در مدينه بنشين و براى مردم فتوا بده؛ زيرا من دوست دارم كه در ميان شيعيان من كسانى مانند تو مشاهده شوند.


منتخب ميزان الحكمه
966

۴۹۴۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :اعلَمُوا أنّهُ مَن يَتَّقِ اللّهَ يَجعَلْ لَهُ مَخرجا مِن الفِتَنِ ، ونورا مِن الظُّلَمِ . ۱

1466 ـ النَّوادِرُ

۴۹۴۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :لَيَغشَيَنَّ اُمَّتِي مِن بَعدي فِتَنٌ كَقِطَعِ الليلِ المُظلِمِ ، يُصبِحُ الرجُلُ فيها مؤمِنا ويُمسِي كافِرا ، ويُمسِي مؤمِنا ويُصبِحُ كافِرا ، يَبيعُ أقوامٌ دِينَهُم بعَرَضٍ مِن الدنيا قَليلٍ . ۲

۴۹۴۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن شَبَّ نارَ الفِتنَةِ كانَ وَقودالها . ۳

۴۹۴۳.عنه عليه السلام :والٍ ظَلومٌ غَشومٌ خَيرٌ مِن فِتنَهٍ تَدُومُ . ۴

۴۹۴۴.عنه عليه السلام :كُنْ في الفتنَةِ كَابنِ اللَّبونِ ؛ لا ظَهرٌ فَيُركَبَ ، ولاضَرعٌ فيُحلَبَ (فَيُحتَلَبَ) . ۵

313 الفَتـوى

1467 ـ مَن أفتَى النّاسَ بِرَأيِهِ

۴۹۴۵.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :أجرَؤكُم علَى الفَتوى أجرَؤكُم علَى النارِ . ۶

۴۹۴۶.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :لو كنّا نُفتِي الناسَ بِرَأيناوهَوانا لَكُنّا مِن الهالِكِينَ ، ولَكُنّا نُفتِيهِم بآثارٍ مِن رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله واُصولِ عِلمٍ عِندَنا ، نَتَوارَثُها كابِرا عن كابِرٍ ... . ۷

۴۹۴۷.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن أفتَى النّاسَ بِرَأيهِ فَقَددانَ بِما لا يَعلَمُ ، ومَن دانَ بِما لا يَعلَمُ فَقَد ضادَّ اللّهَ حَيثُ أحَلَّ وَحَرَّمَ فِيما لايَعلَمُ . ۸

۴۹۴۸.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :اُهرُبْ مِن الفُتيا هَرَبَكَ مِنَ الأسَدِ ، ولاتَجعَلْ رَقَبَتَكَ للناسِ جِسرا . ۹

(انظر) الرأي : باب 795 .

1468 ـ جَوازُ الإفتاءِ لِلعالِمِ

۴۹۴۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ فيما كَتَبَ إلى قُثَمَ بنِ العبّاس ـ: وَاجلِسْ لَهُمُ العَصرَينِ، فَأفتِ المُستَفتيَ، وعَلِّمِ الجاهِلَ ، وذاكِرِ العالِمَ . ۱۰

۴۹۵۰.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ لأبانَ بنِ تَغلِبَ ـ: اِجلِسْ فيمَجلِسِ ۱۱ المَدينةِ وأفتِ الناسَ ؛ فإنّي اُحِبُّ أن يُرى في شِيعَتي مِثلُكَ . ۱۲

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۳.

2.كنز العمّال : ۳۰۸۹۳ .

3.غرر الحكم : ۹۱۶۳

4.غرر الحكم : ۱۰۱۰۹.

5.نهج البلاغة : الحكمة ۱.

6.بحار الأنوار : ۲/۱۲۳/۴۸

7.بحار الأنوار : ۲/۱۷۲/۳

8.بحار الأنوار : ۲/۲۹۹/۲۵

9.بحار الأنوار : ۲/۲۶۰ .

10.نهج البلاغة : الكتاب ۶۷ .

11.في مستدرك الوسائل ۱۷/۳۱۵/۲۱۴۵۲ : «مسجد» بدل «مجلس» .

12.رجال النجاشي : ۱/۷۳/۶ .

  • نام منبع :
    منتخب ميزان الحكمه
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/45349
تعداد بازدید : 418095
صفحه از 1425
پرینت  ارسال به